A fociról és a tankönyvekről is kaptak szöveget a felvételizők, és arra is rá kellett jönniük, mi az az "ormántos füllencs" Közoktatás
Eduline

A fociról és a tankönyvekről is kaptak szöveget a felvételizők, és arra is rá kellett jönniük, mi az az "ormántos füllencs"

Többek között a labdarúgás történetéről szóló szöveget kaptak a nyolcadikosok a középiskolai felvételin. A 14 éveseknek ki kellett találniuk, vajon melyik állat a „színeváltó kunkorgyík” vagy az „ormántos füllencs”, arról pedig fogalmazást kellett írniuk, van-e szükség az általános iskola felső tagozatában nyomtatott tankönyvekre.

Melyik állat lehet? Írd be a megadott állatneveket Lackfi János játékos névötleteihez! Vigyázz, egy ötlethez nem tartozik állatnév, oda tegyél X-et!
krokodil, flamingó, elefánt, kaméleon, kolibri
ormántos füllencs
pacuha hájadék
dörzsbőrű fogadús
pironkás nyurgaliba
színeváltó kunkorgyík
cseppszívó pöttyömke

Ez volt az egyik feladat a nyolcadikosok idei középiskolai felvételijén. A diákoknak más – kevésbé fantáziadús – kérdésekre is válaszolniuk kellett, például azonos szófajú szavakkal kellett „dominózniuk” és különböző mássalhangzótörvényeket kellett felismerniük.

A feladatsorból idén sem maradtak ki a közmondások, a diákok többek között egy „kombinált” feladatot kaptak, amelynek megoldásához némi helyesírási tudásra is szükség volt: egy vagy két betűvel kellett kiegészíteniük a következő közmondásokat:

Ki könnyen ……gér, nehezen ad
Ha……gatni arany.
Amit jóked……el teszel, nem esik nehezedre.

A költői eszközöket is érdemes volt átismételni a vizsga előtt, el kellett dönteni például, hogy milyen eszközt – hasonlatot, metaforát, ismétlést, fokozást, megszemélyesítést, ellentétet, esetleg felsorolást – használtak a következő részletek szerzői:

„Vár állott, most kőhalom”
„Beszél a fákkal a bús őszi szél”
„A szívem egy nagy harangvirág”
„….szívós leszek, mint fán a kéreg”

A szövegértési feladatsor idén sport témájú volt, a 14 éveseknek a foci történetéről szóló, egy oldalnál valamivel hosszabb szöveget kellett elolvasniuk, és az alapján különböző kérdésekre válaszolniuk.

A legtöbb pontot most is egy 10-12 mondatos fogalmazás megírásával lehetett megszerezni. A felvételizőknek arról kellett írniuk, hogy az általános iskola felső tagozatán szükség van-e nyomtatott tankönyvekre – két-két érvet kellett megfogalmazniuk a hagyományos tankönyvek használata mellett és ellen, majd a saját álláspontjukat is le kellett írniuk.

Negyvenöt perc alatt kellett megoldani a feladatsort

A nyolcadikosoknak 45 perc alatt kellett megoldaniuk tíz feladatot. Az első beszámolók szerint a magyart a többség nem tartotta nehéznek, sokan már a két vizsga közötti szünetben azzal hívták fel a szüleiket, hogy valószínűleg magas pontszámot fognak elérni.

Idén több mint 73 ezer diákot vártak a központi felvételire, nagy részük nyolcadikos volt (de több ezer negyedikes és hatodikos is vizsgázott). Az írásbeli eredménye sok pontot ér: amelyik középiskolában nemcsak az általános iskolai jegyeket, hanem az írásbeli felvételi eredményét is figyelembe veszik a jelentkezők rangsorolásakor (és minden második iskolában így döntöttek), ott a magyarból és matekból szerzett teszteredmény határozza meg a diákok összpontszámának legalább felét, vagyis nagyrészt ettől függ, ki kerül be a népszerűbb középiskolákba.