Online oktatás: sok szülőnek a mai napig megoldhatatlan feladat a gyerekek otthoni tanítása Közoktatás
Eduline

Online oktatás: sok szülőnek a mai napig megoldhatatlan feladat a gyerekek otthoni tanítása

Magukra maradtak a tanárok az online oktatás megszervezésével, sokuknak sem az iskola, sem a fenntartó nem segített. A szülők egy részének a mai napig megoldhatatlan a gyermeke otthoni tanítása – többek között erre jutott egy friss felmérés.

A Civil Kollégium Alapítvány (CKA) felmérést végzett pedagógusok és szülők körében az online oktatásról. A szervezet Láncreakció oktatási csoportja arra volt kíváncsi, milyen segítséget kaptak a pedagógusok az iskolától és a fenntartótól az online oktatásra átállás során a két éve tartó járványhelyzetben, és hogyan értékelik a szülők a digitális oktatást. A szakértőkből, közösségszervezőkből és érintettekből álló munkacsoport összesen 239 pedagógust és közel ugyanennyi szülőt kérdezett meg. Bár a felmérés nem reprezentatív, beszédes látlelete a pandémia alatt kialakult oktatási helyzetnek – írják közleményükben.

A pedagógusok többsége – 62 százaléka – mondta azt, hogy semmilyen szakmai segítséget nem kapott az iskolától az online oktatás megszervezéséhez. Úgy tűnik, az iskolák fenntartói még kevésbé voltak támogatók: a tanárok csupán 8 százaléka számíthatott rájuk.

Mindeközben a digitális tanításra való átállás rengeteg pedagógus számára okozott nehézséget: minden harmadik tanár – saját bevallása szerint – nem tudja, hogyan kell a képernyőre írni egy online órán, hogy információt szemléltessen a gyerekekkel, 9 százalékuk pedig a képernyőt sem képes megosztani. A tanároknak csupán a fele kapott laptopot az iskolától, hogy részt vehessen az online oktatásban, közel 40 százalékuk a saját eszközét használja.

„Hiába telt el lassan 2 év a járvány kezdete és 3 év a kormány által kidolgozott Digitális Oktatási Stratégia megvalósításának kezdete óta, 2022 küszöbén, a pandémia kellős közepén, valódi segítség híján még mindig vannak iskolák és családok, ahol problémát okoz az online oktatásra való átállás” – olvasható a Civil Kollégium Alapítvány közleményében.

Minden hatodik szülő (17 %) jelezte, hogy nem tud megfelelő körülményeket biztosítani gyermeke számára a nyugodt tanuláshoz, és a szülők fele úgy gondolja, hogy gyermeke lemaradt a tananyaggal az online oktatás alatt.

A tananyag követése sem egyszerű a szülők számára. Bár a hiányzások idején ez eddig is nehézséget okozhatott, a járvány óta többet maradnak otthon a gyerekek karantén, betegség miatt. A kutatásban részt vevő szülők csupán 20 százaléka tudja a Krétán keresztül követni a tananyagot. Minden harmadik szülő inkább egy másik szülőtársától kér segítséget, a Classroom felületről pedig csak minden tizedik család tud tájékozódni.

„A felmérés egyik legnagyobb tanulsága, hogy a pedagógusok és a családok is magukra vannak hagyva a pandémiával és az abból fakadó új oktatási helyzettel. Vannak gyerekek, akik már 6-8 évesen lemaradnak a tananyaggal, ami szinte behozhatatlan hátrány. Ha az ígért dátumra megvalósult volna a kormány Digitális Oktatási Stratégiája, ha a felesleges tanfolyamok helyett a tanárok valódi felkészítést kaptak volna az online oktatásra, ha korszerű eszközparkkal rendelkeznének az iskolák, ha a hátrányos helyzetű gyerekeknek is lenne esélyük bekapcsolódni egy online órába, enyhíthető lenne ez a kár. A negyedik hullám kellős közepén ez a téma még csak be sem kerül a politikai közbeszédbe, szülői Facebook-csoportok keretein belül marad. A felméréssel egy szakmai és politikai párbeszédet kívánunk elindítani” – idézi a közlemény Jász Krisztinát, a Láncreakció szakmai tanácsadóját.

A Láncreakció a Civil Kollégium Alapítvány projektcsapata, céljuk a digitális oktatás valódi megvalósítása, amely nélkülözhetetlen az esélyegyenlőség megteremtésében, az érintettek és szakemberek bevonásával szeretnék minél pontosabban és látványosabban azonosítani az oktatási problémákat, ezért Facebookon is várják a tapasztalatokat.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.