Hogy muzsikált az első félévében az új Nat? Idén az alaptanterv is változott Közoktatás
Eduline

Hogy muzsikált az első félévében az új Nat? Idén az alaptanterv is változott

Új tantárgyakkal és tankönyvekkel, módosított óraszámokkal debütált szeptember 1-jén az átdolgozott Nemzeti alaptanterv. A dokumentum – amelytől a diákok és a pedagógusok többek között a tananyag csökkentését várták – nem aratott osztatlan sikert.

Több tízezer diák órarendjébe került új tantárgy idén ősszel: az informatika helyét a digitális kultúra vette át. A tananyag a „szokásos” informatikai témák – dokumentumok létrehozása, algoritmizálás, adatkezelés – mellett többek között a digitális személyazonossággal, a számítógépes szimulációval és az e-kereskedelemmel is foglalkozik, az ígéretek szerint a hangsúly nem az elméleten, sokkal inkább a gyakorlaton lesz.  

Az átalakuló képzési rendszerről mindent elolvashattok a Szakképzés 2021-es kiadványunkban, ahol a szabályok mellet a teljes szakmalistát is megtaláljátok. A lap már elérhető az újságárusoknál, vagy online. A megrendelésért kattintsatok ide.

Az informatikaoktatás megreformálása egyike az átalakított Nemzeti alaptanterv (NAT) azon újításainak, amelyek nem robbantottak ki szakmai vitát – sok egyéb döntés miatt többször egymásnak feszült az oktatási kormányzat és számos szakmai szervezet. Utóbbiak értetlenül fogadták, hogy a tanterv hosszúra nyúlt, 2017 óta tartó (és félidőben újrakezdett) átdolgozása után miért ragaszkodott a minisztérium a 2020-as bevezetéshez – miközben ez azt jelentette, hogy az iskoláknak alig két hónap alatt, a digitális oktatási rend miatt egyébként is kaotikus helyzetben kellett átírniuk a helyi tantervüket. Ezek alapján kezdtek el idén tanítani az első, az ötödik és a kilencedik évfolyamon, a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban pedig az ötödik, illetve a hetedik évfolyamon. 

A szakmai egyeztetés teljes hiányát – sokáig a kidolgozók névsora sem volt nyilvános – és az alaptanterv kettősségét is több szervezet rótta fel a dokumentum kidolgozóinak. A bevezetésében ugyanis kifejezetten korszerű pedagógiai módszerekről – aktív tanulásról, differenciálásról, a digitális eszközök használatáról, multidiszciplináris órákról – is szó esik, az előírt tananyagmennyiség azonban továbbra is hatalmas, a pedagógusok szerint a tanári szabadságnak minimális teret hagy, gyakorlatilag nincs lehetőség elmélyülni egy-egy témában, a diákok képességeihez és hátteréhez, a helyi sajátosságokhoz szabni a tanórákat, illetve új módszereket használni.  

Pedig a tananyag erőteljesebb megnyirbálására nagy szükség lett volna, az óraszámokat ugyanis a korábbi ígéreteknek megfelelően valamennyivel csökkentették. A hat- és nyolcosztályos gimnáziumok ötödikeseinek és hatodikosainak legfeljebb 28, a hetedikeseknek és a nyolcadikosoknak maximum 30 órájuk lehet egy héten. A többi középiskolás maximális heti óraszámát 34-re csökkentették – igaz, a helyzetet árnyalja, hogy a tagozatos, a nemzetiségi, a sportiskolai és a két tannyelvű osztályok órarendjébe plusz két tanórát beilleszthetnek az intézmények. 

 Az alaptanterv szerint a mindennapi testnevelés marad, ahogy a történelem, a matematika és a második idegen nyelv alapóraszáma sem változott – az utóbbira továbbra is heti 3 óra áll majd rendelkezésre. Az első idegen nyelvre több idő jut majd, a 11. és a 12. évfolyamosok heti 3 helyett 4 órában tanulják majd az angolt vagy a németet – bár az továbbra is kérdés, ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy eljussanak a pedagógiai célként megjelölt B2-es szintig, vagyis a középfokú nyelvvizsgáig. Digitális kultúrából is több óra lesz, mint korábban informatikából – a 9. és a 11. évfolyamon heti 2, a 10. évfolyamon heti 1 órát tarthatnak a szaktanárok. Fontos változás az is, hogy a történelemanyagból kikerültek az állampolgári ismeretek, a diákok külön tantárgyként foglalkoznak majd ezekkel a témakörökkel a 8. és a 12. évfolyamon.  

A tantervkészítők a magyar, a művészet/médiaismeret és a természettudományok alapóraszámát vágták vissza. A kilencedikesek négy helyett három órában tanulnak irodalmat és nyelvtant, a 11–12. évfolyamon kötelezően választható „a tanári szabadságnak minimális teret hagy” művészetek vagy médiaismeret heti alapóraszáma pedig kettőről egyre csökkent. A természettudományok területén drasztikus a csökkentés: a gimnáziumokban fizikát már csak a 9–10. évfolyamon kötelező tanulni, és hasonló a helyzet a biológiával, amely eddig a 10–12. évfolyamon volt kötelező tantárgy, ezentúl azonban csak a kilencedikesek és a tizedikesek órarendjének lesz állandó része. Földrajz- és kémiaórákból is kevesebb lesz a középiskolákban, az ajánlás a 9. évfolyamon kémiából egy, földrajzból kettő, a 10. évfolyamon kémiából kettő, földrajzból egy órával számol. Újdonság viszont, hogy a tizenegyedikesek közül azoknak, akik természettudományos tárgyat sem emelt óraszámban, sem fakultáción nem tanulnak, újként fel kell venniük „a jelenségek vizsgálatán alapuló, komplex szemléletmóddal oktatott, a természettudományos műveltséget bővítő tantárgyat”.  

A természettudományos tárgyak óraszámának csökkentése szakmai tiltakozást váltott ki, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium szaktanárai február eleji nyílt levelükben a módosításokat vállalhatatlannak nevezték, azt pedig „abszurdnak és nevetségesnek”, hogy ezeket a tárgyakat a középiskola első két évére zsúfolták be a tantervkészítők, anélkül, hogy figyelembe vették volna az – elvileg – egymásra épülő tananyagrészeket. „Kémiai alapok híján kellene a diáknak a biokémiát megértenie biológiaórán, hiányos matematikai ismeretekkel kellene helytállniuk fizikából” – említettek két példát. A NAT megújításáért felelős miniszteri biztos, Hajnal Gabriella egészen mást gondol, szerinte csak megtették azt, amit a diákok régóta kértek. Egy márciusi interjúban azt mondta, az új NAT alapján a gimnázium utolsó két évében akár nyolc-kilenc óra fakultációt is felvehetnek a tanulók, ezért nem igaz, hogy ezentúl nem lehet majd felkészülni természettudományos tárgyakból a közép- vagy az emelt szintű érettségire.  

Az óraszámok mellett több tantárgyból az átdolgozott tananyagnak és az új tankönyveknek – amelyek júniusra készültek el, ezért a tavaszi tankönyvrendelési időszakban még bele sem lapozhattak a tanárok – is vegyes volt a fogadtatásuk. Bár történelemből a tananyag valóban csökkent, nemcsak a kilencedikesek tankönyvének magyar őstörténettel, a honfoglalás korával foglalkozó részei váltottak ki komoly vitát, hanem az is, hogy a történelemtanárok egy része szerint a tanterv ismeretközpontú, ráadásul nem fest eléggé differenciált történelmi képest az egyes korszakokról. Az irodalmi tanterv főként Wass Albert, Nyirő József és Herczeg Ferenc műveinek beemelése miatt került a figyelem középpontjába, ám magyartanárok szerint ennél is égetőbb probléma, hogy a kötelező művek, szerzők listája nagyon hosszú, az óraszámcsökkentést nem kísérte tananyagcsökkentés. „Ekkora mennyiségű tananyag az adott korosztály legalább kétharmada számára nem elsajátítható” – fogalmazott a Magyartanárok Egyesülete, hozzátéve: a tanterv nem ad módot a képességfejlesztésre, a diákok egyéni fejlődésére, nem teszi őket jó szövegértőkké, árnyalt és pontos szövegek alkotóivá. Pedagógusok szerint ráadásul a szabadon választható, kortárs, esetleg a diákok által kedvelt és egymásnak ajánlott művek feldolgozására sem marad idő – pedig ez az egyik legjobb eszköz az olvasás megszerettetéséhez 

Ez a cikk a 2021-es HVG Középiskolai rangsorában jelent meg. A HVG ismét elkészítette a legjobb 100 gimnázium listáját. A rangsorok mellett számos interjút, cikket találtok a középiskolai oktatásról, az iskolaválasztásról, az átalakuló szakképzésről. A HVG középiskolai rangsorát rendeljétek meg itt vagy keressétek az újságárusoknál.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!