Az iskolaőrség sok vitát váltott ki, a szakszervezetek nem értettek egyet vele, sokan viszont támogatták az ötletet. Az őrök már szeptember óta dolgoznak, de mik a tapasztalatok?
Szeptemberben megérkeztek az iskolaőrök az iskolákba, a tanárok és az azokat tömörítő szakszervezetek az iskolaőrséget csak tüneti kezelésnek tartották, nem pedig az iskolai erőszak valós megoldásának, de voltak tanárok, akik tényleg örültek a számukra biztonságot jelentő iskolaőröknek. Azóta eltelt két hónap, úgy tűnik, hogy mindkét tábornak igaza volt – írja a 444.hu. Egyrészt az iskolaőrök nem zavarnak sok mindent, ugyanakkor a jelenlétüknek mégis van egyfajta elrettentő szerepe, ami miatt a tanárok és a diákok is nagyobb biztonságban érzik magukat. Azt írják, hogy ugyanakkor az iskolaőrség valóban csak a tüneti kezelése az iskolai agressziónak, mert az nem szűnik meg, csupán egy másik színtérre helyeződik át.
Egy vidéki nagyváros szakképző iskolájába azért kértek iskolaőrt, mert a problémás gyerekek miatt korábban is szükség volt biztonsági szolgálatra. Amikor hallották, hogy lesz lehetőség iskolaőr alkalmazására, inkább azt választották. Egy ott dolgozó tanár arról mesélt a 444-nek, hogy szeptemberben két iskolaőr is érkezett, egy fiatal és egy idősebb. A fiatalabb, 20-as éveiben járó iskolaőrt már átvezényelték máshova, pedig a tanár szerint vele mindenki meg volt elégedve, segített a hőmérőzésnél, rászólt azokra, akiken nem volt maszk, de olyat is csinált, hogy ha valaki nem hagyta el az udvart a becsöngőig, akkor bezárta az udvar kapuját, és a diáknak kinn kellett maradnia az óra végéig. Az idősebb iskolaőr, aki a megyei rendőrkapitányságról érkezett az iskolába, viszont a tanár elmondása alapján nem csinál semmit, mindenért könyörögni kell neki.
A tanár elmondása szerint csak a kisebb diákokra mer rászólni, a szünetekben az irodában ül, és sorozatot néz. „Én úgy fogalmaztam meg, hogy az iskolaőr bújócskázik, amikor kinn kellene lennie a folyosón, mert a diákok is kinn vannak, akkor az irodájában ül, amikor pedig a diákok órán vannak és nincs szükség rá, akkor tesz egy kört az iskolában” - magyarázta az oldalnak. Volt egy alkalom, amikor diákok összeverekedtek a szünetben és a tanárnak kellett bemennie az irodába szólni az iskolaőrnek, hogy jöjjön, mert az éppen koncertfilmet hallgatott fülhallgatóval. A tanár szerint az iskolaőrt nem érdekli a munka, és ugyanezt a feladatot egy portás is el tudja látni.
Egy kisvárosi szakgimnázium végzős diákja, Péter arról mesélt, hogy a szakképzőként is működő iskolájában teljesen indokolt volt, hogy iskolaőrt hívtak, ugyanis rengeteg a problémás gyerek, így nem ritka az iskolai verekedés. Az ő iskolájában dolgozó iskolaőr első nap bemutatkozott minden osztályban, azóta pedig többnyire olyan feladatokat lát el, mint a portások.
„Általában napközben is a portás mellett van, vagy céltalanul járőrözik, netán figyeli, hogy a tanulók csak a dohányzásra kijelölt helyen gyújtsanak rá, esetleg valamit csinál a számára kijelölt helyiségben. A főépületben, a folyosókon, ahol az órák jelentős része zajlik, különös módon relatíve ritkán lehet látni”- mondja. Péter szerint összességében nem sok vizet zavar, de elrettentő szerepe mindenképpen van. „Azt figyeltem meg, hogy az iskola területén semmilyen balhé nem történt mióta itt van, a folyosókon mintha kevesebb lenne a céltalan üvöltözés, beszólogatás, tehát egyfajta "elrettentő", vagy placebo hatása mindenféleképpen van.”
,,Nagyon nagy a rend. Szerintem ez annak köszönhető, hogy mindkét iskolaőr elég félelemkeltő, jó a kiállásuk, látszik rajtuk, hogy nem lehet bármit megtenni velük” – ezt már Kata mondja, egy vidéki nagyváros szakképző iskolájának diákja.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint az iskolai erőszakot egyáltalán nem képes kezelni az iskolaőri rendszer. A szakszervezethez beérkezett információk alapján az derül ki, hogy leginkább az a jellemző, hogy az iskolaőr a portás feladatait látja el. Tudnak is egy olyan vidéki iskoláról, ahol kifejezetten azért kértek iskolaőrt, mert nem találtak a portás pozícióra senkit.
Az igazgatók is segíthetnek bizonyítani, hogy egy tanár a munkahelyén fertőződött meg
A Klebelsberg Központ szerint az iskolák megoldják a beteg pedagógusok helyettesítését. Az Emmi szerint pedig az iskolaigazgató kezdeményezheti a vizsgálatot, ami bizonyítja, hogy a pedagógus a hivatásából eredően találkozott fertőzött személlyel.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről! |