Kinek lett igaza az iskolaőrséggel kapcsolatban? Közoktatás
Eduline

Kinek lett igaza az iskolaőrséggel kapcsolatban?

Az iskolaőrség sok vitát váltott ki, a szakszervezetek nem értettek egyet vele, sokan viszont támogatták az ötletet. Az őrök már szeptember óta dolgoznak, de mik a tapasztalatok?

Szeptemberben megérkeztek az iskolaőrök az iskolákba, a tanárok és az azokat tömörítő szakszervezetek az iskolaőrséget csak tüneti kezelésnek tartották, nem pedig az iskolai erőszak valós megoldásának, de voltak tanárok, akik tényleg örültek a számukra biztonságot jelentő iskolaőröknek. Azóta eltelt két hónap, úgy tűnik, hogy mindkét tábornak igaza volt – írja a 444.hu. Egyrészt az iskolaőrök nem zavarnak sok mindent, ugyanakkor a jelenlétüknek mégis van egyfajta elrettentő szerepe, ami miatt a tanárok és a diákok is nagyobb biztonságban érzik magukat. Azt írják, hogy ugyanakkor az iskolaőrség valóban csak a tüneti kezelése az iskolai agressziónak, mert az nem szűnik meg, csupán egy másik színtérre helyeződik át.

Egy vidéki nagyváros szakképző iskolájába azért kértek iskolaőrt, mert a problémás gyerekek miatt korábban is szükség volt biztonsági szolgálatra. Amikor hallották, hogy lesz lehetőség iskolaőr alkalmazására, inkább azt választották. Egy ott dolgozó tanár arról mesélt a 444-nek, hogy szeptemberben két iskolaőr is érkezett, egy fiatal és egy idősebb. A fiatalabb, 20-as éveiben járó iskolaőrt már átvezényelték máshova, pedig a tanár szerint vele mindenki meg volt elégedve, segített a hőmérőzésnél, rászólt azokra, akiken nem volt maszk, de olyat is csinált, hogy ha valaki nem hagyta el az udvart a becsöngőig, akkor bezárta az udvar kapuját, és a diáknak kinn kellett maradnia az óra végéig. Az idősebb iskolaőr, aki a megyei rendőrkapitányságról érkezett az iskolába, viszont a tanár elmondása alapján nem csinál semmit, mindenért könyörögni kell neki.

A tanár elmondása szerint csak a kisebb diákokra mer rászólni, a szünetekben az irodában ül, és sorozatot néz. „Én úgy fogalmaztam meg, hogy az iskolaőr bújócskázik, amikor kinn kellene lennie a folyosón, mert a diákok is kinn vannak, akkor az irodájában ül, amikor pedig a diákok órán vannak és nincs szükség rá, akkor tesz egy kört az iskolában” - magyarázta az oldalnak. Volt egy alkalom, amikor diákok összeverekedtek a szünetben és a tanárnak kellett bemennie az irodába szólni az iskolaőrnek, hogy jöjjön, mert az éppen koncertfilmet hallgatott fülhallgatóval. A tanár szerint az iskolaőrt nem érdekli a munka, és ugyanezt a feladatot egy portás is el tudja látni.

Egy kisvárosi szakgimnázium végzős diákja, Péter arról mesélt, hogy a szakképzőként is működő iskolájában teljesen indokolt volt, hogy iskolaőrt hívtak, ugyanis rengeteg a problémás gyerek, így nem ritka az iskolai verekedés. Az ő iskolájában dolgozó iskolaőr első nap bemutatkozott minden osztályban, azóta pedig többnyire olyan feladatokat lát el, mint a portások.

„Általában napközben is a portás mellett van, vagy céltalanul járőrözik, netán figyeli, hogy a tanulók csak a dohányzásra kijelölt helyen gyújtsanak rá, esetleg valamit csinál a számára kijelölt helyiségben. A főépületben, a folyosókon, ahol az órák jelentős része zajlik, különös módon relatíve ritkán lehet látni”- mondja. Péter szerint összességében nem sok vizet zavar, de elrettentő szerepe mindenképpen van. „Azt figyeltem meg, hogy az iskola területén semmilyen balhé nem történt mióta itt van, a folyosókon mintha kevesebb lenne a céltalan üvöltözés, beszólogatás, tehát egyfajta "elrettentő", vagy placebo hatása mindenféleképpen van.”

,,Nagyon nagy a rend. Szerintem ez annak köszönhető, hogy mindkét iskolaőr elég félelemkeltő, jó a kiállásuk, látszik rajtuk, hogy nem lehet bármit megtenni velük” – ezt már Kata mondja, egy vidéki nagyváros szakképző iskolájának diákja.

Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint az iskolai erőszakot egyáltalán nem képes kezelni az iskolaőri rendszer. A szakszervezethez beérkezett információk alapján az derül ki, hogy leginkább az a jellemző, hogy az iskolaőr a portás feladatait látja el. Tudnak is egy olyan vidéki iskoláról, ahol kifejezetten azért kértek iskolaőrt, mert nem találtak a portás pozícióra senkit.

Az igazgatók is segíthetnek bizonyítani, hogy egy tanár a munkahelyén fertőződött meg

A Klebelsberg Központ szerint az iskolák megoldják a beteg pedagógusok helyettesítését. Az Emmi szerint pedig az iskolaigazgató kezdeményezheti a vizsgálatot, ami bizonyítja, hogy a pedagógus a hivatásából eredően találkozott fertőzött személlyel.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.