Siralmas a magyar tanárok fizetése, jóval az átlag alatt vagyunk Közoktatás
Eduline

Siralmas a magyar tanárok fizetése, jóval az átlag alatt vagyunk

Sajnos mi már annyira nem is lepődünk meg rajta, de most egy friss OECD jelentés is igazolta: nagyon alacsony a magyar tanárok fizetése az átlag diplomásokéhoz képest. Mutatjuk a részeleteket.

Iskolatípustól függően 30-40 százalékkal keres kevesebbet egy magyarországi pedagógus, mint a többi diplomás – derül ki az OECD „Education at a Glance 2020” című jelentéséből, amit a Portfólió részletezett.

Ezek alapján az általános iskolában és a középiskolák alsó évfolyamain tanító tanárok bére 66%-a az átlag diplomás bérnek, míg a középiskola felső évfolyamain az arány már eléri a 70 százalékot. Ezzel az aránnyal a magyar tanárok a lista végén szerepelnek, a friss adatok szerint csak Csehországban és az USA-ban alacsonyabb a tanárok átlagbére a többi diplomáshoz képest.

A rangsort Costa Rica vezeti, ahol az átlag tanár majdnem másfélszer annyit keres, mint a sima diplomások. Európában Litvániában, Portugáliában és Németországban van példa átlagon felüli pedagógusbérre.

Magyarországon nem csak a többi diplomáshoz képest nagy a tanárok bérszakadéka, hanem a pedagógus szakmán belül is a legnagyobb a különbség. Máshol átlagosan 78-80% a különbség a legalacsonyabb és a legmagasabb tanári bérek között, nálunk ez 148-165%.

Ezen felül Magyarországon az is nagy gond, hogy a legmagasabb a tanári fizetés eléréshez rengeteget kell a pályán dolgozni. Konkrétan 42 év, mire valaki eléri a legmagasabb szintet. Ausztráliában, Új-Zélandon vagy Skóciában ugyanez az idő 8-10 év.

Friss felmérés: ennyi az átlag magyar osztálylétszám az iskolákban

Nyilvános az OECD legfrissebb kutatása, ami a koronavírus hatásait is elemezte - nézzük hány diák tanul egy átlagos magyar középiskolában vagy általános iskolában, mennyit költ az oktatásra a kormány.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

 

 

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.