A redmondi óriás céges csoportmunka alkalmazása óriási ismertségre tett szert a járvány első hulláma alatt, hiszen egy csapásra megismerte rengeteg tanár és diák is. Ez azonban csak az első lépés a felé, hogy a digitális oktatási módszerek beépüljenek az iskolák mindennapjaiba, amelyből a diákok és tanáraik is profitálnak.
A Microsoft Teams nevű alkalmazást 2020. elejéig főleg azok ismerhették, akik olyan munkahelyen dolgoztak, ahol az otthoni és a távoli munkavégzés már a napi rutin része volt és ehhez fejlett, felhő alapú digitális eszközöket használtak. És persze azok a szülők is, akiknek a gyereke van olyan szerencsés, hogy olyan iskolába járt, ahol alkalmazták a digitális oktatási módszereket, például a Microsoft Innovatív Iskola Programjában részt vevő intézményeket.
Az ország egy igen jelentős része azonban inkább a koronavírus-járvány márciusi első hulláma során találkozhatott először a Teams előnyeivel, miután a legtöbb munkahelyen is átálltak a távmunkára. Ennek egyik következménye lett, hogy felismerve a rendszer előnyeit, valamint betartva az akkori korlátozásokat, a baráti társaságok, családi körök is videokonferencia-alkalmazásokon keresztül kommunikáltak egymással, így a Teams felhasználók köre alaposan kibővült, sokan pedig annyira megszerették a Teams-ben rejlő lehetőségeket, hogy a mai napig ilyen módon tartják a kapcsolatot.
Microsoft a hazai oktatásért
A Digitális Oktatási Alapcsomag keretében ingyenesen igénybe vehető Teams-szel és MS365 felhő alapú alkalmazásokkal segíti a hazai iskolákat, tanárokat és diákokat, illetve iskolaigazgatókat. A cég mindemellett már évek óta kiemelten támogatja egyes intézményeket és az ott dolgozó tanárokat, informatikai képzést, infrastruktúrát és szakmai, mentori hátteret nyújtva a korszerűbb oktatáshoz.
Jól mutatja, hogy a globális nagyvállalat milyen komoly hangsúlyt helyez az oktatásra. Az úgynevezett Education Transformation Framework (ETF), amely egy átfogó, hatékony keretrendszer és útmutató az oktatási vezetők számára. A hatalmas mennyiségű információt tartalmazó globális tudásbázis lehetővé teszi, hogy az iskolákban könnyedén kialakítsák a XXI. századi oktatási környezetet a diákok számára.
A techóriás a tanárokat partnernek tekintve olyan környezetet alakított ki, amelyben a tudás megosztása és a digitális technológia segítségével a pedagógusok olyan korszerű, modern, hibrid környezetet tudnak kialakítani a diákok számára, amely fenntartja az érdeklődésüket és lehetővé teszi a tananyag feldolgozását, és amely a mostani diákok számára természetesnek számít.
A fent említett ETF- keretrendszer beépítése a hazai gyakorlatba fontos lépés az oktatás modernizálása felé. Ennek érdekében - többek között - szeptember 15-től a Microsoft online vezetőképzést indított a digitális transzformációval kapcsolatban, az iskolaigazgatók számára. Ezen a tréningen átfogó képet kaphatnak a digitális transzformációról és az ebben betöltött szerepükről.
Emellett a tanárok hétköznapi munkáját is segíti a cég, az ősz első két hónapjában lezajló digitális „edzéseivel”, amelynek keretében 8 alkalommal pár perces gyakorlati fókuszú képzést tartanak pedagógusoknak, hogy október végére profi Teams felhasználókká váljanak és az oktatási intézményekben egységessé váljon a digitális kommunikáció. A cég ehhez nemcsak technológiai, hanem pedagógiai és vezetői mentorálást is nyújt, a Teams Fitness elnevezésű programban a regisztrálók kérdéseire 24 órán belül adnak választ a Microsoft szakértői.
Az innovatív iskolákban már 3D-nyomtatnak, Minecraftban tanítanak
A Microsoft oktatási programja hazai szemmel nézve szinte űrtechnológiát hoz el az oktatási intézményekbe. A vállalattal együttműködő, úgynevezett innovatív iskolák már évek óta működnek, így több helyen már egészen komoly projektek jöttek létre, amelyek jól példázzák, hogy milyen pozitív eredményei lesznek, ha egy informatikai óriás szakértelmének javát az oktatás támogatására fordítja.
A budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium például már évek óta innovatív iskolának számít, az itt tanuló diákok már iskolai munkájuk során felkészülhetnek azokra az időkre, amikor már a karrierjük lesz a hétköznapjaik szerves része. Az oktatás során ugyanis projekt-alapú szemléletben kell helytállnia a gyerekeknek, amelyet digitális tanulási módszertannal egészítenek ki. Ebben a felállásban a csapatként dolgozó diákok közül kikerül egy projektvezető, aki delegálja a feladatokat, és így megmutathatják a tudásukat az informatikai vagy épp a művészi, dizájneri vénával rendelkező gyerekek is.
Az AKG-ben emellett olyan digitális eszközöket is bevetnek, mint a Microsoft OneNote alatt futó osztályfüzet, amelyben az egyes projektek pillanatnyi állapotába pillanthat bele a tanár, de használnak 3D-nyomtatót és programoznak miniatűr számítógépeket is a csapatok.
A budapesti Nagy László Gimnáziumban a digitális eszközök felhasználásával első sorban a problémamegoldásra helyezik a hangsúlyt. A diákok itt többek között a szintén a Microsoft holdudvarába tartozó Minecraft játék, kifejezetten oktatásra átalakított Minecraft Education nevű változatával több tantárgyhoz kapcsolódó feladatot is megoldhatnak, e mellett kulcsfontosságú a programozási ismeretek megszerzése, amelyet később 3D-modellek megalkotásához vagy zenék kódolásához is felhasználhatnak a diákok.
A cikk a Microsoft támogatásával jött létre, előállításában és szerkesztésében az eduline.hu szerkesztősége nem vett részt.