Középiskolai felvételi: "nem a tudásról, hanem a stresszkezelésről szól" Közoktatás
Eduline

Középiskolai felvételi: "nem a tudásról, hanem a stresszkezelésről szól"

Nem a tudásról, hanem a stresszkezelésről szól a jelenlegi középfokú felvételi – erről beszélt Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő a Klub Rádiónak adott interjújában.

Szombaton írták az általános iskolások a központi középfokú felvételi vizsgát. A feladatsorokat és a hivatalos javítókulcsokat itt nézhetitek meg.

Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő a Klub Rádió reggeli műsorában mondta, a központi felvételi igazából nem a gyerekek tudását méri, hanem azt, mennyire képesek kezelni a stresszt. Ehhez a fajta terheléshez pedig - ami a felvételi helyzetben éri őket - valójában semmiféle felkészítést nem kapnak a diákok, így a stressz miatt rosszabbul tudják előhívni a tudásukat. Ezért is érzhetik a szülők és a gyerekek minden évben nehéznek a felvételit.

A szakértő hangsúlyozta, a nyomást növeli a gyerekeken, hogy a középfokú felvételire, amire hónapok óta készültek, azzal engedik el őket a szüleik , hogy majd azon múlik, bekerülnek-e a jó iskolába.

Sokan lényegévben már az egyetemi felvételijüket írják, mert majdani középiskolájuktól függ, hogyan tudnak tovább menni - teszi hozzá. A mostani középfokú felvételi csak egy olyan pillanatfelvétel, ami torzít, nem mutatja a gyerek valódi tudását. Szemben a hosszabb távú, követéses vizsgálatokkal, amelyekre külföldön lehet példákat találni.

Azzal önmagában semmi gond nincs, ha a gyerekeket terhelésnek teszik ki, de ezt ésszel kell tenni, meg kell adni nekik azokat a képességeket, amelyekkel kezelni tudják a stresszt - magyarázza a szakértő. Azonban szintén messzebbre vezető kérdés szerinte, hogy a felvételi nem csak a tudást, illetve a stressztűrő képességet méri, hanem azt is, egy-egy családnak mennyi pénze van a különórákra, középiskolai előkészítőkre. A családok anyagi, társadalmi helyzete nagyban meghatározza, a diákok iskolai esélyeit, továbbtanulását, ami szerinte nyilván súlyosan diszkriminatív jelenség.

A gyermekjogi szakértő szerint újra kéne tervezni a felvételi rendszerét, de hozzáteszi, ez még csak tüneti kezelést jelentene. Valójában az egész oktatási rendszer kellene átgondolni, amibe az is beletartozik, milyen iskolatípusokra van szükség.

Nem okozott meglepetést a központi felvételi a diákoknak: tapasztalatok és vélemények

A 2020-as központi felvételi az Eduline-olvasók többsége szerint nem okozott nehézséget. A feladatok típusai szerintük ugyanazok voltak, mint a korábbi években, így nem érte meglepetés őket. Diákok és szülők véleményei.

Tetszett a cikk? Iratkozz fel hírlevelünkre

Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre.

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.