Cseh általános iskolások tanulnak Európa legjobb tankönyvéből Közoktatás
Eduline

Cseh általános iskolások tanulnak Európa legjobb tankönyvéből

A cseh másodikosok, vagyis a hét- és nyolcéves kisiskolások által használt természet- és társadalomtudományi tankönyvet választotta meg a kedden megnyílt frankfurti könyvvásár nemzetközi zsűrije az év legjobb európai tankönyvének.

A bírák emellett különdíjjal jutalmazták a cseh kilencedikeseknek szánt interaktív földrajzkönyvet. Összesen húsz kiadó gondozásában megjelent negyven tankönyv vett részt a vasárnapig tartó 63. frankfurti könyvvásár versenyén. A nyugat-csehországi Plzen városában működő Fraus kiadó által jegyzett természet- és társadalomtudományi tankönyv a tanulási folyamatra irányuló szokatlan megközelítésének köszönheti a sikerét.
   
A könyv a gyakorlati ismeretek elsajátítására helyezi a hangsúlyt, de emellett komoly témákkal is megismerteti a diákokat. A második osztályosok egyebek között megtanulják felismerni, hogy melyek a számukra veszélyes szituációk, amelyekben értesíteniük kell a szüleiket és segítséget kell kérniük tőlük.
   
"Olyan élethelyzeteket is bemutattunk a tankönyvben, amelyeket egy más nemzetiségű emberrel való találkozás során tapasztalhatnak meg a gyerekek, köztük olyan konfliktusokat, amelyekre megpróbáljuk felkészíteni őket, hogy később megfelelően kezeljék ezeket a szituációkat" - mondta Michaela Dvorakova, a tankönyv szerzőinek egyike, aki a prágai Károly Egyetem pedagógiai karának munkatársa.
   
A kilencedikeseknek szánt földrajzkönyv azzal keltette fel a zsűri figyelmét, hogy bár "nem a teljes igazságot" tárja a diákok elé egy-egy problémás kérdésben, de arra sarkallja őket, hogy elmerüljenek ezekben a témákban. "Azt akartuk elérni, hogy a gyerekek megtanuljanak gondolkodni, ahelyett, hogy csupán bemagolják a földrajzanyagot" - mondta a szerzőgárda nevében Miroslav Marada, az intézmény természettudományi karának munkatársa.

 MTI

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.