Kiradírozta az iskolai integrációt a Hoffmann-államtitkárság? Közoktatás
Eduline

Kiradírozta az iskolai integrációt a Hoffmann-államtitkárság?

Az integrálás helyett a diákok szegregálása olvasható ki az új köznevelési törvény tervezetének abból a részéből, amely az iskolaéretlen gyerekeket nem további egy évre tartaná bent az óvodában, hanem kislétszámú fejlesztő pedagógiai osztályba küldené - írja az Index.

A szerdán nyilvánosságra került köznevelési törvény tervezete szerint minden olyan gyereket be kell iskolázni, aki az adott év augusztus 31-ig betölti a hetedik életévét, még akkor is, ha nem iskolaérett. Azt, hogy mikortól kezdődjön a tankötelezettség, vagy az óvoda vezetője, vagy a szülő kezdeményezésére egy szakértői bizottság állapítaná meg. A bizottság véleménye alapján a gyerek vagy normál általános iskola első tagozatába, vagy amennyiben nem bizonyul iskolaérettnek, akkor fejlesztő pedagógiai osztályba kell íratni - írja az Index. A közoktatási törvényről szóló összefoglalót itt olvashatod el.

Iskolai verseny. Aki nem fejlődik elég gyorsan, végleg lemarad

A köznevelési törvény tervezete szerint a kislétszámú, 7-13 fős fejlesztő pedagógiai osztályok célja, hogy a gyermek egy év alatt behozza lemaradását, és elérje az iskolaérettséget. A fejlesztő pedagógiai osztályban töltött egy év után a szakértői bizottság hozna döntést, hogy a tanuló hol folytathatja tovább tanulmányait. Az első évfolyam sikeres teljesítése után a tanuló a második évfolyamon, normál létszámú osztályba mehetne, vagy kislétszámú fejlesztő pedagógiai osztályban újra meg kellene ismételnie az első évfolyamot, de hogy ennek sikeres teljesítése után a diák hol folytathatná a tanulmányait, arról a javaslat nem rendelkezik.

Radó Péter oktatáspolitikai szakértő szerint elképzelhető, hogy főleg roma gyerekek kerülnek majd ilyen fejlesztő pedagógiai osztályokban. „A több évtizedes tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a gyerekek, akiket két éven keresztül elkülönítve tanítanak, és nem a normál tantervi keretben, őket később képtelenség hagyományos általános iskolai osztályba integrálni” –­­ mondja.

Az oktatáspolitikai szakértő szerint elméletben egy nulladik, előkészítő évvel ledolgozható a hátrány, azonban a gyakorlat azt mutatja, ez nem szokott sikerülni: a nem iskolaérett gyerekeket sokkal sikeresebben lehet az óvodában felzárkóztatni, mint az általános iskolában. Az új köznevelési törvényben viszont sem nulladik évfolyam, sem pedig még egy óvodai év nem szerepel.

eduline

Lőelmélettel, túléléssel, de a történelemmel is képben kell lenniük azoknak, akik honvédelmi alapismeretekből érettségiznek Érettségi-felvételi Székács Linda

Lőelmélettel, túléléssel, de a történelemmel is képben kell lenniük azoknak, akik honvédelmi alapismeretekből érettségiznek

Talán az egyik legkomplexebb érettségi vizsga a honvédelmi alapismeretek, amit feltehetően csak azok választanak, akik katonának állnának vagy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem valamelyik releváns képzésén tanulnának tovább. Nektek sikerülne a középszintű vizsga? Cikkünk végén ezt is tesztelhetitek.