Egy év alatt lezajlik a közoktatási intézmények októberben kezdődő, az önkormányzatoktól az államnak történő átadása és átvétele - közölte Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke pénteken az Oktatási törvények célegyenesben című konferencián Budapesten.
A HunDidac 2011 - A tanév itt kezdődik! című, pénteken és szombaton rendezett oktatási szakkiállításon a hivatal elnöke rámutatott arra: a nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciója szerint a közoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, a fenntartójának az államnak kell lennie, és az állam a kormányhivatalokon keresztül látja majd el feladatait.
Princzinger Péter a HunDidac Szövetség szakmai támogatásával a Modern Iskola című magazin által rendezett eseményen közölte: elképzeléseik szerint december végére befejeződik majd a fenntartói jog és vagyon átadása, ehhez a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, az OH, a Magyar Államkincstár, a kormányhivatalok, az önkormányzatok és az egyes intézmények közreműködése egyaránt fontos. Fotó: Fazekas István Az OH elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a magán- és az egyházi iskolákon kívül az önkormányzatok egy része is lehet majd fenntartó pontosan meghatározandó jogszabályok alapján. Meglátása szerint "az intézményátvétel nem cél, hanem eszköz", az átadás-átvételi procedúra pedig "nem ér semmit", ha a régi problémák megmaradnak. A struktúra átalakítását egységes szempontrendszer szerint hajtják végre, és ennek alapján meg lehet ítélni azt is, hogy az adott önkormányzat alkalmas lesz-e továbbra is egy iskola fenntartására - mondta.
Közölte, hogy az intézmény- és feladatátadás során először az intézményfenntartói jogot és a vagyont veszi át az állam december végéig, ez a lépés azonban a pedagógiai munkát nem zavarja. Ezután a közoktatási feladatokat tekintik át megyei és alsóbb szinten, ezzel párhuzamosan pedig az állam átvilágítja az intézményeket, majd az újratervezés következik, majd el kell dönteni, hogy az adott intézmény szervezetét kell-e korrigálni.
Ezután megvizsgálják, melyik önkormányzat alkalmas közoktatási intézmény fenntartására. Ezzel együtt az egyházi és magániskolák működését is kontrollálják majd - tette hozzá. Arról is beszélt, hogy jelenleg "külső szakmai kontroll nélkül működnek" a közoktatási intézmények. A mostani koncepció azonban az, hogy "legyen jelentősebb az állam irányító, tanácsadó és kontrollszerepe", s egyebek mellett a nemzeti alaptanterv és az érettségi vizsgák útján "lehessen definiálni, mi tartozik az alapműveltséghez Magyarországon".
Rózsafa, emlékkönyv, egyedi, kézműves apróság – ilyen, és ehhez hasonló ajándékokkal készülnek az érettségi előtt álló, ballagó diákok az osztályfőnöknek. Vannak olyan iskolák, ahol minden pedagógus kap valami kis apróságot, de arra is akad példa, ahol nem szokás az ajándékozás.