Külföldi adományozók mentették meg a bezárástól az esztergomi zeneiskolát Közoktatás
Eduline

Külföldi adományozók mentették meg a bezárástól az esztergomi zeneiskolát

Egy Németországban élő esztergomi nő és német férje magánvagyonából 30 millió forinttal támogatta a 400 diákot oktató esztergomi Zsolt Nándor Zeneiskolát, amelyet az önkormányzat az adósságrendezés miatt nem tudott finanszírozni, ezzel a 83 éve működő intézmény megmenekült a bezárástól.

Tétényi Éva (független) elmondta, hogy az adósságrendezés alatt az alapfokú művészetoktatást, mivel nem kötelezően ellátandó feladat, az önkormányzat nem finanszírozhatja. A képviselő-testület az intézményt a megyei önkormányzatnak szerette volna átadni, de az a nehéz anyagi helyzete miatt várhatóan csak 2012 nyarán vette volna át az iskolát.
   
A zeneiskola alapítványa több koncertet rendezett az iskola megmentéséért. Az egyik rendezvény után jelentkezett egy Németországban élő házaspár, és magánvagyonából 30 millió forintot ajánlott fel az iskola megmentésére.

A Zsolt Nándor Zeneiskola. Ha nem kaptak volna külföldi adományt, idén már nem lenne tanítás

Udvardyné Pásztor Ágnes iskolaigazgató szerint a 400 diákot oktató, 30 tanárral dolgozó intézmény évente 74 millió forintból működik, ennek fele állami normatíva, tíz százaléka saját bevétel, a hiányzó részt most a külföldi adomány pótolja.
   
Az igazgató hozzátette, hosszú távon számítanak a támogatásra, de a veszélyhelyzetben az eddigiek öt-hatszorosát kapták meg az adók egyszázalékos felajánlásaiból, és a koncertek belépődíja is hozzájárult az anyagi egyensúly megteremtéséhez.
   
Az iskola megállapodást kötött az önkormányzattal, hogy 2012-től önállóan gazdálkodó intézmény lehessen, és elérte, hogy az esztergomi képviselő-testület visszavonta a megyének való átadásról szóló határozatát - mondta el Udvardyné Pásztor Ágnes.

MTI 

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.