Mégis átírják Hoffmann Rózsa közoktatási tervezetét? Közoktatás
Eduline

Mégis átírják Hoffmann Rózsa közoktatási tervezetét?

Öt nappal azután, hogy a kormány állítólag elfogadta, az oktatási államtitkár köznevelési törvénytervezete ismét napirendre kerül a kabinet lovasberényi kihelyezett ülésén. Orbán Viktor miniszterelnök már többször is átdolgoztatta Hoffmann Rózsa koncepcióját, vélhetően ezért most már csak fű alatt írják át újabb elemekkel, és egészítik ki egy átfogalmazott bevezetővel.

Augusztus utolsó napján egy közelebbről meg nem nevezett kormányzati forrásra hivatkozva tette közzé az MTI, hogy a kormányülésen megtárgyalták, és végre jóvá is hagyták Hoffmann Rózsa köznevelésről szóló törvénytervezetét. Az Index úgy tudja, kormányzati körökben megütközést keltett, hogy a kormányülésnek még vége sem volt, az anyag elfogadásának híre már ki is szivárgott.

Az oktatási államtitkár koncepciójából azonban az MTI sem tudott részleteket ismertetni, mert a szövegét nem hozták nyilvánosságra. Már az elfogadásról szóló hírben jelezték, a végleges tervezet megjelenése csak egy héttel később várható, de arról nem tettek említést, hogy az anyagra további kiegészítések, változtatások várnak. A késlekedésre magyarázatot adhat, hogy a „koncepció” elfogadása ellenére az „előterjesztés” szövege hétfőn ismét a kormány elé kerül.

Hoffmann Rózsa a Pedagógusok Szakszervezeténél. Megint előveszik a tervezetet


Az hírportál információi szerint a kabinet kétnapos lovasberényi kihelyezett ülésének napirendjén az szerepel, hogy az előző heti ülés „vitája során elhangzott, az előterjesztő által befogadott elemekkel és a fogalmi keretet meghatározó bevezetővel kiegészített újabb előterjesztést ... ismételten megtárgyalja”.

Az Indexnek a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Sajtó- és Kommunikációs Főosztálya úgy nyilatkozott, hogy „a kormány a múlt heti ülésén az új köznevelésről szóló törvény koncepcióját valóban tárgyalta, és tartalmilag elfogadta. Néhány elem pontosítását kérte még, ami megtörtént. A kormány a mai ülésén még egyszer átnézi a szöveget, és azt követően történhet meg a koncepció nyilvánosság előtti bemutatása.”

Az Index információi szerint vita főként a koncepcióban leírt elképzelések költségvetési hatásai körül alakult ki. A 2013-tól életbe lépő pedagóguséletpálya-modellel a bértömeg 30 százalékkal emelkedne, ami 164 milliárd forintot jelent. A koncepció ugyanakkor azzal is számol, hogy a gyereklétszám csökkenésével évente átlagosan 2000-rel kevesebb pedagógusra lesz szükség, ami csökkenti a kiadásokat.

Több pénz kell a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás megoldásához,  a mindennapos testnevelés bevezetéséhez vagy a középiskolai felzárkóztató programokra is. A mindenkinek ingyenesen járó tartós tankönyvek bevezetésénél viszont azzal érvelnek, hogy a költségek nagy része csak minden 5. évben jelentkezik, összességében az állami ráfordítások mértéke csökken.

Lovasberényben Hoffmann Rózsa másik koncepciója is terítékre kerül. A napirend szerint a kormány tárgyalja a nemzeti felsőoktatásról szóló törvénykoncepció előterjesztését is. Annak ellenére, hogy közigazgatási államtitkári egyeztetésen a koncepció „a kormány elé terjesztésre nem alkalmas” minősítést kapta.

MTI