Augusztusban, az iskolakezdés előtt a hipermarketek és irodaszerboltok idén is a többszörösét adják el az írószereknek az előző hónapokhoz képest. A nyár utolsó hónapjában fogy a legtöbb sportruházati termék és notebook is.
A GfK szerdán juttatta el az MTI-hez azt a közleményét, amely az őszi tanévkezdés üzleti szempontjaival foglalkozik. Ebben azt írja, hogy az utolsó nyári hónap értékesítési számai alapján a golyóstollak, a színes ceruzák, a radírgumik, a grafit ceruzák és a tolltartók magasan kiemelkednek a keresett írószerek termékkategóriáján belül.
Az átlagárakról a tapasztalatok alapján elmondható, hogy egy hagyományos golyóstollat az üzletek 70-100 forintért értékesítenek, míg egy tolltartó átlagosan 1.000-1.400 forintjába kerül a vásárlóknak.
A jegyzet-, illetve "normál" leckefüzet értékesítése az augusztusi hónapban a teljes éves értékesítés közel 60 százalékát teszi ki. Egy füzet, méretétől függően átlagosan 60-250 forintért elérhető és az eladások döntő hányadát a hagyományos kisalakú füzetek adják - olvasható a közleményben.
Az füzetek és írószerek mellett az iskolakezdés másik elengedhetetlen kelléke az iskolatáska, amelyből a teljes éves értékesítés mintegy 67 százaléka az augusztusi hónapban kerül eladásra.
A szülők választhatnak az egyszerűbb és hagyományosabb felépítésű, átlagosan 3.000-4.000 forintért beszerezhető, valamint a drágább árkategóriába tartozó - átlagosan 7.000-9.000 forintért kapható -, a gyermekek gerincét védő, úgynevezett ergonómiai táskák közül.
A multinacionális sportláncok is kiveszik részüket az iskolakezdés körüli kampányból, július végén kezdődik a fellendülés, de az abszolút csúcsidőszak az augusztus. Az iskolakezdési akcióik elsősorban a hátizsákokra és sportcipőkre vonatkoznak.
A kutató cég felmérése szerint a sportláncok 2010-ben augusztusban adták el a sportcipők 13,5 százalékát, ami júliusról augusztusra 63 százalékos növekedést jelentett.
Az átlagárak mindig jelentősen lecsökkennek ebben a periódusban egyrészt az akcióknak köszönhetően, másrészt azért, mert az olcsóbb sajátmárkás termékek fogynak jobban - jegyzi meg a GfK.
A GfK adatai alapján a notebook-ok értékesítése augusztus első felében mintegy 50 százalékkal haladta meg a megelőző időszak (július vége) értékesítési számait, ami egyértelműen arra utal, hogy a vásárlók ennek az időszaknak és a vonatkozó akcióknak kiemelt figyelmet szentelnek. Míg júliusban egy 15,4 collos notebookot átlagosan 119.000 forintért értékesítettek, addig a szezont jelentő augusztusi időszakban már 7 százalékkal alacsonyabb áron, azaz átlagosan 111.000 forintért keltek el e készülékek.
Egy, az MTI-hez szintén szerdán eljuttatott másik felmérés szerint az emberek többsége, 53 százaléka csupán 10.000 forintot tart elfogadhatónak beiskolázási költségként és a válaszadók közel fele állami segítségre is számítana a tankönyvek megvásárlásához.
A MOM Park Bevásárlóközpont KutatóCentrum által végzett online, a tanévkezdéssel kapcsolatos attitűdöket vizsgáló villámkutatásából kiderül: a megkérdezett több mint ezer válaszadóból 27 százalék 10-15.000 forint közötti összeget tart reálisnak, további 11 százalék felemelné 20.000 forintra az iskolakezdési büdzsét, míg további 8 százalék akár 20-40.000 forintot, vagy akár ennél többet is költene.
A válaszadók több mint kétharmada (70 százaléka) úgy gondolja, hogy a szeptemberi tanévnyitásra bizony a legtöbb családnak spórolnia kell, ez az arányszám az elmúlt évhez képest nem igazán változott.
A válaszadók egynegyede szerint pedig egy gyermek beiskolázása még nem megterhelő, de több gyermek már problémát jelenthet. Csupán a válaszadók 6 százaléka vélekedett úgy, hogy az iskolakezdési bevásárlás nem jelenthet gondot a családoknak. Itt is, ahogy a többi válasznál, megfigyelhető, hogy az optimistább, pozitívabb válaszokat a férfiak adták, míg a nők sokkal pesszimistábban állnak hozzá az iskolakezdési kiadásokhoz.
MTI