Érettségi nélkül a felsőoktatásban Közoktatás
Eduline

Érettségi nélkül a felsőoktatásban

Érettségi nélkül elvégezhetnek több főiskolai kurzust azok a marylandi diákok, akik részt vesznek az Academy of Health Sciences nevű programban – a kilencedik évfolyamos tanulók négy éven keresztül a főiskolai campuson tanulhatnak.

Ősztől a Prince George’s County középiskola kilencedik évfolyamos diákjai közül százan fognak az egyik helyi főiskolán előadásokat hallgatni. Az Academy of Health Sciences programban részt vevő középiskolások a hagyományos gimnáziumi tantárgyak mellett jó néhány főiskolai tanegységet is felvehetnek, amelyekért krediteket is kapnak majd – írja a The Washington Post.

Az ötletgazdák abban bíznak, hogy mire a diákok elérik a tizenegyedik osztályt, már rutinosak lesznek a házidolgozatok írásában és a vizsgázásban, hiszen idejük kilencven százalékát hallgatók és professzorok társaságában töltik majd. Aki elég szorgalmas, az érettségivel együtt megszerezheti az associate degree-t, amely felsőfokú oklevél, de nem egyenértékű a BA- és BSc-diplomával. Mi az associate degree és az alkalmazott tudományok egyeteme? Összefoglalónkat itt olvashatod el.

Egyetemi előadó - van, aki már az érettségi előtt kipróbálhatja, milyen a felsőoktatás


„Ez segíteni fog abban, hogy pénzt spóroljunk a főiskolára. Ráadásul nagyon más lesz felnőttekkel együtt gimnáziumba járni. Úttörők vagyunk!” – nyilatkozta a 13 éves Sarah Tayel, aki tagja az első akadémiai csapatnak.

Marylandben még soha nem volt hasonló program, amelyet annak ellenére indítanak el, hogy az iskolai körzetek már most 155 millió dolláros hiánnyal küzdenek. A kiválasztott, zömében hátrányos helyzetű diákok olcsóbban étkezhetnek majd az egyetemi menzán, sokan családjukból elsőként járhatnak felsőoktatási intézménybe.

A programra 980 nyolcadikos tanuló jelentkezett, közülük száz végzőst választottak ki anyagi helyzetük és tanulmányi eredményeik alapján. „Ezek tehetséges fiatalok, akik képesek hozni a szintet, ha megadják nekik a lehetőséget” – mondta Kathy Richard Andrews, a program vezetője. A diákok többsége legalább egy idegen nyelven beszél, de van olyan résztvevő is, aki négy nyelvet ismer.

A „középfőiskola” története négy évtizedre nyúlik vissza, mondja Cecilia Cunningham, a programot összefogó szervezet vezetője. Összesen 35 intézmény vesz részt a projektben, ezeken kívül vannak olyan iskolák, amelyek ugyan nem tagjai a konzorciumnak, de indítanak ilyen programokat. „Amint megváltozik a környezet, valami történik. Ha megkapják a kellő támogatást, a diákok meg tudnak felelni az elvárásoknak” - teszi hozzá Cunningham. Egy tavalyi tanulmány szerint a résztvevők - korábbi tanulmányi eredményeiktől függetlenül - általában sikerrel végeznek.  

eduline