Nem etnikai eredetű a roma diákok iskolai hátránya Közoktatás
Eduline

Nem etnikai eredetű a roma diákok iskolai hátránya

A roma és nem roma fiatalok között jelentősek a különbségek olvasási és matematikai kompetenciák terén, de ezeket nem az etnikai hovatartozás, hanem jól értelmezhető társadalmi okok magyarázzák - állapította meg a Közép-európai Egyetem (CEU) és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) két közgazdásza.

Az elemzést egy európai szinten is egyedülálló adatbázis, az Educatio Kht. megbízásából a TÁRKI által végzett Életpálya-felmérés tette lehetővé, az Országos Kompetenciamérés megfelelő adatainak összekapcsolásával - olvasható a CEU közleményében. Mint írták, a nemzetközi szakirodalomban először jelentek meg nagy mintán alapuló, statisztikailag megbízható mérések a roma és nem roma fiatalok közti iskolai teljesítménykülönbségekről.

Az American Economic Review című vezető amerikai közgazdaságtudományi folyóirat frissen megjelent tanulmányában két magyar közgazdász azt mutatta ki, hogy a 8. évfolyamos roma tanulók lemaradása a magyarországi kompetenciamérések tanúsága szerint igen tekintélyes, éppen akkora, mint amekkora a hasonló korú fehér és fekete bőrű diákok közti különbség volt az Egyesült Államokban az 1980-as évek elején.

Az MTA Közgazdaságtudományi Intézete és a CEU Közgazdaságtan tanszékének kutatója, Kertesi Gábor és Kézdi Gábor azt is kimutatták, hogy e lemaradást nem etnikai különbségek, hanem csaknem kizárólag jól értelmezhető társadalmi okok magyarázzák. A CEU közleménye a kutatás eredményét ismertetve hangsúlyozta: a roma fiatalok lemaradása szinte teljes mértékben a szegénységre, a szülők iskolázatlanságára és a munkapiacról történt kiszorulására, valamint az ebből fakadó hátrányokra vezethetőek vissza.

A kutatók szerint "a kialakult hátrányok oka, hogy a gyerekeknek iskolás korukban hátrányos hozzáférésük volt a készségek fejlődését segítő környezethez, rosszabb egészségi állapotuk volt a születéskor és gyermekkorban, valamint hátrányosabb iskolai környezetben nőttek fel". Az egyetem közleménye úgy fogalmaz: az eredmények világos útmutatással szolgálnak a társadalompolitika számára. "A roma kisebbség lemaradásának csökkentésében a kisgyermekkori hátrányok és az iskolai elkülönítés határozott csökkentése, illetve a minőségi oktatás biztosítása nélkül nem lehet jelentős áttörést elérni" - tették hozzá.

A közleményben kitértek arra is, hogy - nemzetközi tapasztalatok alapján - a kisgyermekkori hátrányok felszámolásában leginkább a várandós anyák és a gyermekek egészségi állapotának javítását szolgáló programoknak, illetve a megfelelő készségeket megalapozó, a hátrányos helyzetű szülőket aktívan bevonó bölcsődés- és óvodáskori programoknak kell szerepet kapniuk.

MTI
Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.