Május 25-én írják a diákok a kötelező kompetenciatesztet Közoktatás
Eduline

Május 25-én írják a diákok a kötelező kompetenciatesztet

Országos kompetenciamérés lesz május 25-én az iskolákban: a feladatlapokat összesen 2 870 intézmény 4., a 6., a 8. és a 10. évfolyamon tanulói oldják meg.

A kormany.hu oldalon közzétett tájékoztató szerint a mérés az adott évfolyamokon – kevés kivételtől eltekintve - minden tanuló számára kötelező, így abban az idén összesen 387.158 diák vesz részt. Az érintett diákok a mérés napján nem vesznek részt tanórákon.
   
A tesztek a 4. évfolyamon nem tantárgyi ismereteket, hanem olyan, sok év alatt fejlődő alapkészségeket, képességeket mérnek, mint az írás, az olvasás, a számolás és a gondolkodás. A többi évfolyamon a tesztek célja annak felmérése, hogy a tanulók miként képesek alkalmazni matematikai eszköztudásukat és szövegértési képességeiket a tanulmányaik során és a hétköznapjaikban - olvasható az Oktatási Hivatal közleményében, amely kiemeli: a teljes körű mérések célja a tanulók adott képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése függetlenül attól, hogy a tanuló gyengébb vagy erősebb képességű.

Több mint 380 ezer diák vesz részt a kompetenciamérésen

A mérés szervezőinek nem célja, hogy a feladatlapokat minden tanuló könnyen megoldja, hiszen az ország legjobb és leggyengébb diákjai ugyanazt a tesztfüzetet oldják meg. A mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia. Így nem lehet meglepő, hogy míg egyes tanulócsoportok szokatlanul nehéznek találják majd a felmérést, mások szerint az túlságosan könnyű lesz - írták.
   
A mérési rendszer fontos – elsősorban a tanulók szüleit érintő – részét képezik a tanulók szociokulturális hátterét felmérő kérdőívek. Ezeket a mérés megírása előtt vagy azt követően kapják kézhez az érintettek. A legjobb, ha a tanulók a kérdőíveket szüleikkel együtt töltik ki, hiszen a legtöbb kérdés a család egészét érinti - tájékoztat a közlemény, amely szerint a kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám az a tanulók és szüleik számára önkéntes.
   
A kompetenciamérés eredményeiről nyilvános jelentés készül fenntartói, iskolai és telephelyi összesítésben a mérést követő év február 28-áig. Az iskolajelentésben közölt adatok lehetővé teszik, hogy az iskola elemezze saját munkáját, és összehasonlítsa azt a többi iskola teljesítményével.
   
A magyar közoktatás országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, melyet mára Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartanak számon - áll a kommünikében.

MTI

 

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.