Egyre hosszabb a "feketelista": újabb iskolákat zárnak be Közoktatás
Eduline

Egyre hosszabb a "feketelista": újabb iskolákat zárnak be

Egy középiskola és egy általános iskola bezárását és több oktatási intézmény összevonását javasolja az a tervezet, amelyet a szombathelyi önkormányzat megbízásából készített egy intézmény.

Több városi és kistelepülési iskolát szüntetnek meg szeptembertől - a bezárásra ítélt intézmények listáját itt találod, az önkormányzatok furcsábbnál furcsább iskolamentési kísérleteiről pedig itt olvashatsz.
A Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet (KÖRPI) szakértői által készített kilencvenoldalas munkaanyagot, amelyről még csak ezután tárgyal majd az önkormányzat oktatási bizottsága, és várhatóan áprilisban kerül a közgyűlés elé, szerdán feltették az önkormányzat honlapjára. A tanulmány készítői a  Szent Györgyi Albert Középiskola és a Reguly Antal Általános Iskola bezárását, illetve az oktatás kifutó rendszerű megszüntetését javasolják a két intézményben. Az iskolák speciális osztályait, a Szent Györgyi esetében például a videó-drámaosztályt és a sportosztályt, valamint az egészségügyi szakmacsoportot oktató osztályokat más középiskolák vennék át.

A főként német nemzetiségi oktatást végző Reguly Antal Általános Iskolát a Désy Huber Általános Iskolával vonnák össze, ezt azonban még egyeztetni kell a helyi német kisebbségi önkormányzattal is. Közös igazgatás alatt működtetnék a Gépipari, Informatikai Szakközépiskolát, a Puskás Tivadar Fém és Villamossági Szakközépiskolát, valamint a Savaria Szakközépiskolát és az érintett középiskolák kollégiumait is. Miért vannak bajban az önkormányzatok, és hol került veszélybe az iskolák működtetése? Összefoglalónkat itt olvashatod el.

Ugyancsak közös igazgatást és működtetést javasolnak a külső szakemberek a Horváth Boldizsár Közgazdasági Informatikai Szakközépiskola és Kollégium, valamint a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépző Iskola és Kollégium esetében is.

Az oktatási intézmények átvilágítása után a tanulmány készítői rámutatnak arra is, hogy több intézményben ugyanolyan, vagy egymáshoz nagyon hasonló szakképzést nyújtottak. Ezek összehangolásában szerintük a térségi integrált szakképző központ nyújthat segítséget. A tanulmány készítői hangsúlyozzák, a jelenlegi oktatási intézményhálózat fenntartása mellett már nem érthetők el komoly megtakarítások, ehhez a struktúra megváltoztatására van szükség.

MTI
"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.