Még a Fidesznél is kiverte a biztosítékot az állami iskolák terve Közoktatás
Eduline

Még a Fidesznél is kiverte a biztosítékot az állami iskolák terve

Nem feltétlen híve az iskolák államosításának Rogán Antal. A fideszes politikus szerint a tízezer főnél nagyobb kistelepülések jelentős részénél a működést könnyítené az általános iskolák állami kézbe vétele, de Budapest ötödik kerülete képes a saját adóbevételéből finanszírozni az iskoláit.

Rogán Antal a Hír TV műsorában azt mondta, "minisztériumi magasságokból" nehezebb lenne megszervezni egy kerület oktatási rendszerének átalakítását. Varga Júlia oktatási közgazdász is problémásnak tartja az iskolák államosításának tervét, szerinte ugyanis az egyes iskolákban dolgozó pedagógusok számáról többé nem azok döntenek majd, akik valóban látják, kikre van szükségük az intézményeknek. 

„Drasztikus következményekkel jár, ha túl messze van a döntéshozó a felhasználótól” – mondja Varga Júlia. Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal által készített Zöld Könyvben azt írja, annak idején pont az önkormányzatokat bízták meg a közoktatási feladatok ellátásával, mert ezen a közigazgatási szinten „a felhasználók jobban befolyásolhatják a döntéseket, jobban ismerik a helyi igényeket, jobban tudnak alkalmazkodni a helyi költségkülönbségekhez. Az általános iskolák állami átvételének következményeiről bővebben itt olvashatsz.

Nem Rogán Antal az egyetlen fideszes politikus, akinek nem tetszik a tanárok központi bérfinanszírozásának terve: sajtóhírek szerint az önkormányzati feladatok megnyirbálása miatt Kósa Lajos debreceni polgármester is összeszólalkozott Orbán Viktorral. Kósa szerint az iskolák állami tulajdonba vételével az intézmények fenntartása nem lesz olcsóbb, viszont rengeteg gond szakadna az állam nyakába. A kormány oktatási terveiről bővebben itt olvashatsz.

eduline
Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni? Felsőoktatás Vendégszerző

Az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban jobb egyetemre járni?

Sokan álmodoznak arról, hogy külföldön tanuljanak, de amikor választani kell a brit és az amerikai egyetemek között, könnyű elveszni. Mindkét rendszer világszínvonalú, mégis másképp működik: eltér a tanórák felépítése, a felvételi folyamata, a közösségi élet és a mindennapok ritmusa. Ritli Zsanett írása, aki a University of St. Andrews alumnájaként és jelenlegi Fulbright-ösztöndíjas NYU hallgatóként mindkét felsőoktatási rendszerben első kézből szerzett tapasztalatot.