Újabb Hoffmann-terv: kötelező tantárggyá tennék az erkölcstant Közoktatás
Eduline

Újabb Hoffmann-terv: kötelező tantárggyá tennék az erkölcstant

Új tantárgy bevezetését tervezi az oktatási államtitkár. Hoffmann Rózsa az evangélikus egyház oktatási szakértőivel nemrégiben folytatott tárgyalás után bejelentette: a jövőben azoknak a diákoknak, akik nem járnak hittanra, erkölcstant kell majd tanulniuk. Konkrétumok – hány éves kortól és milyen óraszámban tanítanak majd erkölcstant a pedagógusok – egyelőre nincsenek, szakmai körökben azonban már most heves vita alakult ki arról, érdemes-e külön tantárgyként oktatni.

„Az elmúlt időszakban a tantárgyakhoz kapcsolódó erkölcsi kérdésfelvetések háttérbe szorultak” – így indokolta Hoffmann Rózsa a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet lapjának az új tantárgy bevezetését.

Pedig a kilencvenes években éppen ezért építették be a Nemzeti Alaptantervbe az ember és társadalom műveltségterületet. Az Országos Közoktatási Intézet embertan műhelyében született meg az az elképzelés, hogy legyen egy olyan tantárgy az iskolákban, amely a leíró embertudományokat – így például a lélektant, a szociológiát és az antropológiát – ötvözi az etikával. Hasonlóra más országokban nem találunk példát: külföldön mindenhol társadalomismeretet, kommunikációt és vallástant oktatnak az általános- és középiskolásoknak, egyes országokban pedig filozófiát, amelyen belül különös hangsúlyt kap az etika.

Erkölcstan. Van jövője?


Az emberismeret heti egy órában kötelező tárgy lett a 7. és 11. évfolyamon, de a sajátosan magyar találmány nem aratott osztatlan sikert. Bár az iskolák egyharmadában bevezették, máshol csak az osztályfőnöki vagy társadalomismeret órán foglalkoztak a témával, a többi intézményben pedig egyszerűen kihagyták a tantervből. A veszprémi és a miskolci egyetemen, valamint az egri főiskolán bevezették az oktatói képzést, és tankönyvsorozat is készült Etika címmel, a diákok többsége azonban még mindig is nem ismeri a tantárgyat. Hoffmann Rózsa államtitkár vallásoktatással kapcsolatos terveiről itt olvashatsz.

Erkölcstan - önálló tantárgyként?

A kérdés tehát az, hogy az egyelőre kidolgozás alatt álló erkölcstan milyen viszonyban áll majd a jelenleg oktatott emberismerettel. Szüdi János, a Pedagógusok Szakszervezetének szakértője, volt közoktatási államtitkár szerint a szakma nem támogatja az erkölcs tantárgyasítását és kiemelését az ember és társadalom műveltségterületből. „A pedagógusok azt mondják, hogy nem lehet az erkölcsöt leválasztani a tárgyi oktatásról. Nincs olyan, hogy rasszizmus elleni tanagyag, ellenben a történelemóra lehetőséget ad egy ilyen etikai kérdés megvitatására. A gyerekek nem értik az erkölcsi mondandót, ha nem kötődik konkrét témához” – mondja.

A szentendrei Ferences Gimnázium igazgatója egyetért a szakértővel. „Fontos, hogy a tantárgy ne szakadjon el az élettől, mert ha túl filozofikus, a gyerekek nem profitálnak belőle” – válaszolja Lukovits Milán arra a kérdésre, hogy el tudná-e képzelni az erkölcs külön oktatását.

Diákok kihelyezett történelemórán. Nem értik az erkölcsi kérdéseket?


Faragó Ferenc, az emberismeret modulhoz készült tankönyvsorozat Etika II. – A viselkedés című kötetének szerzője szerint viszont az erkölcstan önmagában is megáll, oktatásához azonban elengedhetetlen a speciális tanári képzés. „Egy olyan óráról van szó, amelynek az a titka, hogy ne legyen tanóra jellege. Ennek a módszertanát a tanárok egy kiegészítő szakon vagy egy posztgraduális képzésen sajátíthatnák el” – mondja a tankönyvszerző.

Homor Tivadar, az Emberismeret és Etika Tanárok Baráti Társaságának elnöke szintén a tanárképzésre helyezi a hangsúlyt. „Azon túl, hogy az általános emberi kompetenciák elsajátításához a test-lélek-szellem hármasából mindegyik részre szükség van, az emberismeret-oktatás teljes felszámolása azzal a körülbelül ötszáz diplomással szemben se lenne korrekt, akik már megszerezték az ember-, társadalomismeret és etikatanári képesítést” – mondja. Mégsem borúlátó az oktatási államtitkárság kezdeményezésével kapcsolatban, értesülései szerint ugyanis az etikatanárok is részt vehetnek majd az új tantárgy anyagának kidolgozásában.

B.B.
eduline
Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát! Campus life Gál Luca

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát!

Ha egyetemista vagy, biztos megvannak a kedvenc helyeid a kampuszon: ahol jó leülni a szaktársakkal két óra között, meginni egy kávét vagy akár együtt tanulni. De van egy hely, ami mindenki életében közös pont: a könyvtár. Itt sosem érzi egyedül magát az ember, hiszen legyen szó egy nyugis délutánról vagy épp vizsgaidőszakról, mindig körülvesznek a jegyzetekbe és könyvekbe merülő hallgatótársak.