A közoktatási törvény koncepciójának visszavonását kéri az MSZP Közoktatás
Eduline

A közoktatási törvény koncepciójának visszavonását kéri az MSZP

Az MSZP szerint a kormány a diákok helyett az intézményeket helyezi közoktatási politikájának középpontjába. A szocialista Hiller István arra szólította fel a kabinetet pénteki sajtótájékoztatóján, hogy vonja vissza és dolgozza át a közoktatási törvény tervezetét.

Hiller átgondolatlannak tartja a koncepciót

Az MSZP humánpolitikai kabinetvezetője azt mondta: a kereszténydemokrata Hoffmann Rózsa vezette oktatási államtitkárság szakított azzal az 1994 óta minden kormányra jellemző megközelítéssel, amely a gyermekeket helyezte a közoktatás-politika középpontjába.
   
Hozzátette: a közoktatási törvény koncepciója átgondolatlan, szakmailag és pénzügyileg bizonytalan, a róla folyó egyeztetés pedig elégtelen, ezért a kormánynak azt vissza kellene vonnia és át kellene dolgoznia.

A javaslatról azt mondta: az MSZP számítása szerint annak megvalósítása mintegy 140 milliárd forint költségvetési többletforrást igényelne, de nem derül ki belőle, hogy a kormány ezt miből teremtené elő. A tervezet csak akkor vehető komolyan, ha azt a pénzügyekért felelős nemzetgazdasági miniszter ellenjegyzi.
   
A koncepció megalapozatlanságára a szocialista politikus példaként hozta, hogy az abban szereplő 60 órányi "kötelezően önkéntes" karitatív munka - százezer érettségizővel számolva - évente hatmillió munkaórát jelent, a dokumentum azonban nem szól arról, hogy ezt ki fogja megszervezni, és arról sem, hogy mennyibe kerülne a diákok utaztatása, ellátása, elszállásolása.
   
Hiller István úgy fogalmazott: a közoktatási törvény tervezete az eddiginél több terhet ró az iskolafenntartó önkormányzatokra és a pedagógusokra. Egyetlen jó dolog van benne: hogy elhalasztották, és az a korábban bejelentett januári időpontban nem került a kormány elé - fűzte hozzá. Idézte a Magyar Pedagógiai Társaság véleményét is, amely állásfoglalása szerint "nem tud támogatni olyan jogalkotói törekvést, amely a tudományosság kritériumainak nem felel meg".
   
A szocialista politikus arra szólította fel a kormányt: a közoktatási törvény koncepcióját úgy dolgozza át, hogy az intézményközpontú szemlélet helyett ismét a diákokat helyezze a középpontba. Azt is kérte, az oktatási államtitkárság folytasson érdemi egyeztetést a dokumentumról, majd a véleményeket - különösen a legnagyobb iskolafenntartókét, az önkormányzatokét - hozza nyilvánosságra. Javasolta, hogy a kormány folytassa az elődje által elindított Új tudás programot és a Nemzeti Iskolafelújítási Programot. Valamint felszólította az oktatási államtitkárságot arra is, hogy végezze el a tervezet megvalósításához szükséges számításokat, és tárja azokat a nyilvánosság elé.

 MTI

 

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.