Ha az iskolai házirend nem csak formalitás lenne, hanem a diákok, pedagógusok, intézmény és család kapcsolatának egyértelmű, jogszabályokhoz és az élethez igazodó szabályzata, segítséget jelentene az iskolai agresszió visszaszorításában – hangoztatta Bíró Endre közoktatási jogi szakértő egy paksi konferencián.
A hosszú ideje fennálló probléma a szakember szerint az, hogy a házirend nem biztosítja, hogy megfelelő jogkövetkezmények kövessék az ilyen eseteket. Bíró Endre szerint jogsérelmi jelzőrendszerre van szükség annak érdekében, hogy ne maradjanak következmény nélküliek a sérelmek.
Titokban maradnak a verekedések?
"Ma a jogellenességek sok esetben látensek maradnak. Ha egy erősebb gyerek elveszi a másik uzsonnáját, első lépésként fel kell hívni a figyelmet arra, hogy ez más, mint a huncutság, a bátorság, azaz fel kell mutatni a jogellenességet. Ha ez nem történik meg és ismétlődnek a látens jogsértések, abból jönnek létre a végletes, tragikus események. Nem előzmények nélkül ömlik a nyakunkba az agresszió” – mutatott rá.
Mint mondta, ezért fontos, hogy a házirendbe olyan módszereket, technikákat építsenek be, amelyek segítségével módja van jelezni az érintetteknek, ha jogsértés érte őket. Meg kell határozni a következményeket is. Fontos, hogy ne csak büntetést, hanem más megoldási lehetőségeket – helyreállító, feldolgozó jellegű jogkövetkezményeket – is kínáljon a házirend. Az iskola világában ennek alig látjuk nyomát - vélekedett a közoktatási jogi szakértő a Házirend-módosítással az iskolai agresszió ellen című konferencián.
A tanácskozást a paksi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat szervezte egy iskolai kudarcok kezelését célzó kétéves program zárásaként. Borbás László, a szolgálat vezetője elmondta, hogy tapasztalataik szerint az iskolai kudarcok szoros összefüggésben vannak a magatartási problémákkal, az agresszióval. Az ilyen helyzeteket nehezen tudja kezelni a pedagógus, a szociális munkás, az iskola és a gyermekvédelmi rendszer is. A probléma mellett azonban nem mehetnek el, mert az oktatási intézménynek jeleznie kell, a gyermekjóléti szolgálatnak pedig reagálni kell az ilyen esetekre. A konferenciát azért rendezték, hogy a pedagógusokat megfelelő információkkal lássák el és felkészültebbé tegyék az ilyen helyzetekre.
Borbás László kiemelte, hogy szükség van arra, hogy az intézmények a házirendet a jogszabályi változásokhoz és az élet kihívásaihoz igazítsák, és azt a mindenki – a szülők, gyerekek, pedagógusok – ismerje és használja.
MTI



