Mindenkinek becsengettek: Pokorni az integrációs oktatásra szavaz Közoktatás
Eduline

Mindenkinek becsengettek: Pokorni az integrációs oktatásra szavaz

Pokorni Zoltán, az Országgyűlés Oktatási, tudományos és kutatási bizottságának elnöke több hazai oktatási intézmény vezetőivel együtt fővédnökként írta alá kedden a parlamentben a "Mindenkinek becsengettek!" elnevezésű program együttműködési nyilatkozatát, amelyben az intézmények az integrációs oktatás iránti elkötelezettségüket fejezik ki.

A nyilatkozat szövege szerint a mindenkori oktatási rendszer alapvető követelménye, hogy egyaránt szem előtt tartsa a gyermek kötelezettségeit és jogait. Ezen belül kell biztosítani minden gyermek alapvető jogát ahhoz, hogy a lakóhelyéhez legközelebb lévő oktatási intézményben vehesse igénybe azt a számára megfelelő oktatási szolgáltatást, amely a képességei kibontakozását leginkább segíti. A szöveg leszögezi, hogy ez a jog minden gyermeket megillet, nemétől, bőrszínétől, fogyatékosságától, intelligenciaszintjétől függetlenül.

A nyilatkozatba foglalták azt is, hogy a jövő társadalmi fejlődésének egyik lényeges meghatározója és jellemzője, hogy hogyan és milyen mértékben tudja biztosítani az egyenlő esélyű hozzáférést a minőségi szolgáltatásokhoz, miként tudja kialakítani a "befogadó" közösségeket, munkahelyeket, oktatási rendszereket.

A nyilatkozat aláírói együttműködési szándékukat fejezték ki aziránt, hogy a "Mindenkinek becsengettek!" program Magyarországon minél több helyen megvalósulhasson, és hogy minél szélesebb társadalmi bázis szimpátiája mellett működhessen.

Az integrált nevelési és oktatási projekt célja lehetőséget biztosítani arra, hogy ép iskolás és óvodás gyermekek együtt szocializálódjanak különféle problémákkal élő társaikkal, ezáltal elősegítve az elfogadásukat. Az aláírók szándéka szerint a program lehetőséget ad arra, hogy az oktatási rendszer szabta keretek között a lehető legkorábban megismerhessék egymást a többségi és a fogyatékossággal élő gyermekek, ezáltal természetessé váljon számukra közös gondolkodás és együttműködés, ami elősegíti, hogy az ép gyermekek ne csak megszokják, de a mindennapok szintjén ismerjék és elfogadják sérült társaik másságát.

Kitérnek arra is, hogy a program célja hosszútávon, hogy megvalósítsa Magyarországon a fogyatékossággal élő személyek minél szélesebb körű integrációját.
A nyilatkozat megalkotói fontosnak tarják és közösen tesznek azért, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek számára biztosítva legyen az értelmi és érzelmi fejlődésük, valamint integrációjuk szempontjából megfelelő oktatási intézmény elérhetősége.

Emellett kiemelik, hogy a magyar oktatásban magas szakmai tudással rendelkező, motivált, anyagilag és erkölcsileg elismert pedagógusok végezzék a feladatukat, a társadalom szimpátiája mellett.

Szintén fontosnak nevezik, hogy a többségi iskolák és a speciális iskolák között szoros együttműködés alakuljon ki, a képzési stratégiájukat jelen nyilatkozattal összhangban alkossák meg, a társadalom pedig értse és elfogadja a program elveit, céljait, eszközeit.

MTI