A kötelezők egy életre elveszik a kedvet az olvasástól Közoktatás
Eduline

A kötelezők egy életre elveszik a kedvet az olvasástól

Sem A kőszívű ember fiai, sem az Egri csillagok nem alkalmas kötelező olvasmánynak, de az átlagosan tizenegy szavas mondathosszúságú Kincskereső kisködmön is inkább elveszi, mintsem meghozza a kedvet az olvasáshoz.

Gombos Péter gyermekirodalom-kutató, főiskolai adjunktus, a Magyar Olvasástársaság alelnöke a sonline.hu írása szerint egy balatonboglári előadáson rámutatott: a „legfiatalabb” kötelező olvasmányunk kilencven esztendős, míg a többi ennél is régebbi, tizenkilencedik századi nyelvezettel teszi próbára a diákokat. Az eredmény sem kérdés: elrettentő vizsgálati eredményekből szerzünk időről időre tudomást a szövegértés rémisztő hiányosságairól.

A kutató szerint ugyanakkor fontos leszögezni: megjelent egy új típusú olvasó a gyermekek körében a 21. században. Nőtt ugyanis a könyvmolyok, az úgynevezett „elit olvasók” száma, akikre az is jellemző, hogy darabszámra is jóval több könyvet olvasnak el, mint régebben. Egy fontos jellemzőjük azonban még van: semmit nem olvasnak, ami kötelező olvasmány. A gond tehát: nem jelent meg az „új típusú tanár” az ő új típusú igényeikhez, szokásaikhoz. Mi sem bizonyítja ezt jobban Gombos Péter szerint, mint hogy Stephenie Meyer Alkonyat című könyvére több hónapos előjegyzési listák voltak a könyvtárakban, miközben sok tanár azt sem tudja, mi fán terem a lányok új kedvence.


eduline

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.