2010. október. 13. 10:50 Eduline Utolsó frissítés: 2010. október. 13. 10:08 Közoktatás

"Franciaországi állapotoktól" tartanak a német iskolákban

A német tanárok szakszervezete (GEW) és külföldi gyerekekkel teli iskolák oktatói erősödő németellenességre, sőt rasszizmusra panaszkodnak, a jelenséget szerintük bizonyos vallási egyesületek tudatosan szítják.

A DeutschlandRadio keddi adásában megszólaltatott tanárok elmondták: Berlin egyes kerületeiben - így Neuköllnben, Kreuzbergben, Weddingben - az iskolákban jelentős többségben vannak bevándorló családok gyerekei. Ezek szerintük semmibe veszik a nevelőket, terrorizálják a német (és általában a nem muzulmán) tanulókat. A tanárok intézkedést sürgetnek, ellenkező esetben "franciaországi állapotok" alakulnak ki - figyelmeztettek.

A német filológiai társaság elnöke javasolta, hogy korlátozzák az egy-egy osztályba járó külföldi gyerekek arányát. Szerinte ezáltal elejét lehetne venni a német tanulók terrorizálásának. Csatlakoztak az elképzeléshez a berlini iskolákat képviselő tanítók is. Mint a műsorban elmondták, a németellenes, sőt rasszista megnyilvánulások melegágya, hogy egyes kerületekben, illetve az ottani iskolákon belül valóságos "muzulmán gettók" alakultak ki. Az otthonról hozott "macho felfogást" a török és arab fiúk különösen könnyen érvényesítik, ha létszámfölényben vannak az iskolán, illetve az osztályon belül a nem muzulmán gyerekekkel szemben.

A bevándorló családok gyerekeinek egyenletesebb elosztása mellett szólnak a tanulmányi eredményeket vizsgáló felmérések is. A GEW adatai szerint a statisztikai átlagnál jóval gyengébb a diákok teljesítménye azokban az iskolákban, ahol a migráns gyerekek aránya meghaladja a 40 százalékot. Ilyen iskola pedig számtalan akad Berlinben és más német nagyvárosokban.

Monika Rebitzki, a GEW berlini megbízottja kétségbeejtőnek nevezte a "szociális gyújtópontokban" dolgozó tanítók, tanárok helyzetét. Szerinte enyhítene a gondokon, ha a szenátus, illetve a kerületi önkormányzatok az eddiginél jóval több migrációs hátterű oktatót küldenének az iskolákba.

A Német Tanárok Szövetségének (DLV) elnöke bírálta, hogy az iskolákban uralkodó lehetetlen állapotokat a politika éveken át a szőnyeg alá söpörte. Eljött a cselekvés ideje: az iskolákban több szociálpedagógusra van szükség, valamint egyértelmű szankciókra (például a családnak juttatott segély csökkentésére), amennyiben a gyerek agresszívan viselkedik az iskolában, illetve rendszeresn lóg onnan.


mti

 

Jó, ha délután 4-kor kapnak főtt ételt - középiskolák tucatjai működnek menza nélkül szerte az országban Közoktatás Székács Linda

Jó, ha délután 4-kor kapnak főtt ételt - középiskolák tucatjai működnek menza nélkül szerte az országban

Az a kisebb probléma a közétkeztetéssel kapcsolatban, hogy a diákoknak nem jut elég idejük a menzán felszolgált ebéd elfogyasztására. A nagyobb, hogy - főként a középiskolák esetében - menza sem áll rendelkezésre, így a tanulók leghamarabb akkor jutnak főtt ételhez, amikor a tanítás után hazaérnek.