2010. szeptember. 22. 10:30 Eduline Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 22. 09:35 Közoktatás

Hoffmann Rózsa: vissza kell állítani az értékrendet az iskolákban

Vissza kell állítani az iskolákban az értékrendet, az elmúlt évek szolgáltató iskolarendszerét pedig fel kell, hogy váltsa az évszázados hagyományokra épülő normatív pedagógia - jelentette ki Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár az észak-borsodi Kazincbarcikán, kedden.

A kistérségi tanévnyitó konferencián Hoffmann Rózsa úgy fogalmazott: új irányt kell szabni az oktatásban. Az államtitkár az oktatásban történteket áttekintve utalt arra, hogy még a '80-as években is csodálkozva tapasztalták a külföldi delegációk a magyar iskolákban a gyerekek fegyelmezettségét és tudását. Mi az oka a megtorpanásnak? - tette fel a kérdést az államtitkár. Kifejtette: a magyar pedagógiai kultúrát a normatív pedagógia jellemezte, ez ha úgy teszik egy nevelési alapelv, leegyszerűsítve nem jelent mást, mint pedagógiai folyamatot, amelyben a tanító, a tanár irányít. Ezt a normatív pedagógiát az elmúlt nyolc év alatt felcserélték, és meghirdették a szolgáltató iskola eszményét, ami megfordította az évszázadok óta begyakorolt módot és itt az iskolának kell teljesíteni az elvárásokat.

A pedagógusok tucatjai, százai kínlódtak azzal, hogy nem követelhettek a tanulótól, nem osztályozhattak, mert az úgymond a gyereknek árt. Tudásalapú társadalmat építünk címszó alatt mutatók százai bizonyítják, hogy a nevelés és a tanulás eredményessége is romlott, ezért vissza kell állítani az iskolákban a normális értékrendet - hangsúlyozta álláspontját.

Kitért arra, hogy az elmúlt időben a követelményt "állítani merészelő" tanárt meghurcolták, amin változtatni kell. Az első jogszabály-módosításokat megtették - mondta, példaként említve az osztályozás - az alsó tagozatokban - és az évismétlés lehetőségét. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezeknek a módosításoknak erkölcsi üzenete, értéke van: a kötelességet teljesíteni kell. Az elmúlt nyolc évben ez megfordult, azt sugallták, nem kell kötelességtudat, akkor is lehet boldogulni: ügyeskedéssel, sumákolással.

Az államtitkár beszélt arról, hogy komoly gond van a gyerekek tanulási eredményeinek területén is. Az általános-, és a középiskolákban is érzik ezt a pedagógusok, de a jelenség már megnyilvánul a felsőoktatásban is. Ennek okaként számos problémát felsorolt, kiemelve a központi tantervi szabályozás hiányát, vagyis mint mondta, 2003-ban a nemzeti alaptantervből száműzték a tananyagot, csak a kompetenciákat írták elő, "mintha lehetne kompetenciát ismeretek nélkül fejleszteni" - tette hozzá.

Hoffmann Rózsa szólt az érettségi rendszeréről, amely szintén változtatást igényel. Értékelése szerint nagyon "leszállították" az érettségi követelményét. Ennek értékét fokozatosan - nem egyik évről a másikra -, de helyre kell állítani.

Az államtitkár előadásában a pedagógusok anyagi megbecsüléséről és helyzetéről is beszélt. Mint mondta, a jó oktatási rendszer középpontja a pedagógus. Az új oktatáspolitika - amelynek célja az oktatási rendszer eredményességének jelentős és mielőbbi növelése egy meghatározott, világos, erkölcsi értékrend alapján - alapvető kötelessége a pedagógusok helyzetének javítása. Felsorolása szerint a pénzügyi lehetőségek bár jelenleg szűkösek, hosszabb távon ezek is alakulhatnak, emellett egyszerűsítik - már egyszerűsítettek - a pályázatok és egyéb feladatok adminisztrációs kötelezettségeit, a legfontosabb pedig a pedagógusok megbecsülése, a hivatás értékének a helyreállítása a társadalomban.


mti

 

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések Közoktatás Székács Linda

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések

Elsorvasztanák a vegyes csoportokat, a nagycsoportosok már az óvodán belül az iskolára készülhetnek, tucatnyi óvoda bezárásáról döntöttek az önkormányzatok az ország legkülönbözőbb helyszínein. Ez csak néhány példa azok közül, hogy februárban milyen, az óvodai nevelést érintő hírek jelentek meg. Minden jel arra utal, hogy a következő időszakban teljesen átalakulhat a legkisebbek nevelése. Összeszedtük, mik az eddigi legfontosabb tervezetek és intézkedések.