Hátraarc az oktatáspolitikában Közoktatás
Eduline

Hátraarc az oktatáspolitikában

Azzal, hogy a kereszténydemokraták hitbizománya lett az oktatás, a magyar iskolarendszerben garantált a változások sorozata. A régi-új reformjelszavak: kötelesség, rend, erkölcs, nemzet- és hazaszeretetre nevelés -írja a HVG.

A közoktatásban a kormány már el is törölte az elmúlt húsz évet. Legalábbis ez volt az egyik üzenete annak, hogy első nemzeti tanévnyitónak keresztelték azt a kampánynyitónak inkább beillő rendezvényt, amit Hoffmann Rózsa oktatásügyi államtitkár, Réthelyi Miklós erőforrás-miniszter és Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője abszolvált múlt hétvégén az utóbbi által polgármesterként irányított Hódmezővásárhely főterén. A szimbolikusnak szánt elnevezéssel a szervezők nem csak azokat az átkos éveket radírozták ki, amikor a most kereszténydemokrata államtitkár az Ilku Pál vezette oktatási tárca alkalmazottja volt, majd az MSZMP tagjaként iskolát igazgatott, hanem például azokat a „nemzetietlen” éveket is, amikor az első Orbán-kormányban az azóta kegyvesztett Pokorni Zoltán volt az oktatási miniszter. És elsősorban persze azokat, amikor liberális, majd szocialista vezetésű volt a szaktárca, Hoffmann pedig egyebek közt a Nemzeti Tankönyvkiadó felügyelőbizottsági elnöki posztját (1993–2002 között) és (2003-tól) az Országos Érettségi Akkreditációs Bizottság elnöki tisztségét töltötte be.

„Lesz rend, munka, de jókedv és jutalmazás is” – mutatta be a jövő iskolájának irányvonalát az államtitkár néhány hete a HVG-nek adott portréinterjúban. A követelményeket és a kötelezettségeket taglaló krédóját Hódmezővásárhelyen azzal toldotta meg, hogy az elmúlt nyolc év hamis gyerekközpontúságot hirdető korszaka után el kell jutni a régi felismeréshez, hogy a nevelésben „a szelíd követelések nyomán meghozott erőfeszítések a puhányság helyett igazgyöngyöket eredményezhetnek”.


Az új oktatásirányítás olvasatában a puhányság jele volt például a buktatás szülői engedélyhez kötése, az osztályozás tilalma az általános iskolák alsó tagozatán, amit már első nekifutásra, júniusban kigyomlált az új parlament a közoktatási törvényből. A liberális oktatáspolitika eme védjegyei ellen a Fidesz – és különösképpen a KDNP – már az ellenzéki évek alatt keresztes háborút hirdetett. A következő évek oktatáspolitikai irányvonalának meghatározásában Orbán Viktor miniszterelnöktől láthatóan szabad kezet kapott KDNP Iskola, erkölcs, tudás című programja már a választások előtt meghirdette: a párt olyan komplex rendszerként tekint az iskolai oktatásra, „amelynek nemcsak az ismeretek átadása a célja, hanem értékrend közvetítése”. Ebben az összefüggésben a KDNP számára kimondva-kimondatlanul a világnézetileg elkötelezett egyházi oktatás a minta.

A Hoffmann-féle oktatáspolitika egyik fő célkitűzése a lexikális alapú tudás becsületének visszaállítása. Ezzel szintén a tárcát 2002 és 2006 között irányító liberális miniszter, Magyar Bálint nevéhez kötődő reformok kerültek célkeresztbe, amikor „kompetenciaalapúvá” – azaz a készségek fejlesztésére koncentrálóvá – alakult az általános iskolai oktatás. Ekkor lépett életbe a középiskolák szóbeli felvételiztetésének tilalma, és vált kétszintűvé az érettségi rendszer, majd utóbb a felsőoktatás is. A visszarendezéshez az adja most a legfőbb muníciót, hogy a stresszmentes iskolarendszer megteremtésével próbálkozó liberális oktatáspolitika reformjaiból hiányzott például annak a belátása, hogy a képességek és a tudás csak együtt fejleszthetők, és a kulcskérdés a kettő egyensúlyának mikéntje. Az általános iskola ötödik és hatodik évfolyamát például a mostani megítélés szerint lebutították, afféle meghosszabbított alsó tagozattá formálták át, megtiltva, hogy az órakeret több mint felében szakrendszerű oktatás folyjon. Ezzel szemben elmaradt a túlságosan is elméletcentrikus ismeretanyag megrostálása. S bár a tárca új irányítói a tananyag tervezett csökkentéséről beszélnek, könnyen lehet, hogy a tanügyi reform végeztével nemcsak más, de több is lesz a kötelezően biflázandó anyag.

Az oktatásügy tervbe vett centralizációját szintén afféle természetes immunreakcióként igyekszik látni és láttatni a KDNP-s államtitkár. Tény, hogy a magyar iskolarendszer központi irányításának felszámolása címén a balliberális kormányzás éveiben soha nem tapasztalt mértékű szabadságot kaptak az iskolák saját pedagógiai programjuk meghatározásában. A kerettantervek kötelező jellegének 2003-as megszüntetését az oktatáspolitika mostani irányítói azért tartják kártékony lépésnek, és támadják rendkívüli vehemenciával, mert a szaktárca egyúttal feladta a közös tudás minimumkövetelményének meghatározása feletti jogának gyakorlását is. Hoffmann sokszor idézett elrettentő példája szerint ma csak az adott tantestület, pedagógus belátásán múlik, hogy a diák a tanulmányai során találkozik-e Petőfi Anyám tyúkja című versével. Ez „papíron” valóban így van, ám az iskolák döntő többségét nem kerítette hatalmába a reformhevület, és lényegében nem tanítanak mást, mint 4 vagy 8 évvel ezelőtt.

A Nemzeti Alaptanterv (NAT) megújításán dolgozó 80 fős stáb mindenesetre azt a feladatot kapta, hogy a NAT egészüljön ki a tanulás-tanítás közös és kötelező tartalmi elemeivel és – mint Hoffmann Hódmezővásárhelyen meglehetős nyakatekert magyarsággal megfogalmazta – „a nemzeti és egyetemes műveltség minden magyar gyermek számára biztosított átadásának garanciális feltételével”. Az államtitkár szerint a kényszerrel voltaképp szolgálatot tesz a tárca: leveszi a tantestületek válláról azt a nyomasztó terhet, hogy több száz oldalas tantervek megírásával kelljen bíbelődniük. A NAT elfogadása után nekik már csak a fennmaradó időkeret kitöltését kell szabályozniuk – amiben persze a kormányzat egyfajta bizalmatlansága is tetten érhető a pedagógustársadalommal szemben. Bár a „kísérletező iskolák” továbbra is élhetnek a szabad tantervalkotás lehetőségével, ezt jóval ellenőrzöttebb körülmények között tehetik majd, mint eddig.

Szakítani az idegen minták kritikátlan követésével, helyettük a legnemesebb hazai neveléstörténeti hagyományok erejére támaszkodva, azokat a mai kor követelményeihez igazítva újjáépíteni a közoktatást – ez az új oktatáspolitika következő alapvetése, melynek jegyében hangsúlyosabb szerepet kap majd az iskolákban az etikai nevelés. A kötelező hittan bevezetéséről nincsen szó, az iskolák többségének pedagógiai programjában már ma is szereplő erkölcstant és emberismeretet azonban önálló tantárgyként, kötelezően kellene oktatni, nem csak például – mint azt sok helyütt teszik – az osztályfőnöki óra részeként. A NAT készítői arra is felkérést kaptak, hogy a többi szaktárgy tartalmi elemeinek meghatározásakor is tartsák szem előtt az erkölcsi nevelést és az etikai normák közvetítését, ami például a tankönyvkínálat megrostálásánál is fontos szerepet kapna.

Lelkesen felkarolta a tárca azt a kormánypárti képviselői javaslatot is, amely azt célozza, hogy diákévei alatt mindenki legalább egyszer eljusson a határon túli magyarok lakta területekre. A minisztérium háttérintézménye, az Apáczai Közalapítvány várhatóan novemberig dolgozza ki az ilyen „pántlikázott” osztálykirándulások támogatásának feltételeit, valamint a nemzeti összetartozás napja iskolai bevezetésének és a haza nagyjainak emléket állító interaktív múzeum létrehozásának koncepcióját.

Az új NAT nagy hangsúlyt helyez majd a művészeti oktatás mellett a testmozgásra is. A mindennapi tornaórák korábban Schmitt Pál államfő által is szorgalmazott ötletétől azonban a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egyelőre kényszerűen visszakozott, az iskolák többségéből ugyanis hiányzik a szükséges infrastruktúra, és egyhamar elegendő pénz sem lesz a pótlásához. Az oktatási kormányzatot e nélkül is súlyos adósság terheli: törleszteni készül azt a mintegy 3 milliárd forintot, amelyet a Fidesz és a KDNP már a választások előtt odaígért az egyházi iskolák fenntartóinak, és ami az Állami Számvevőszék vizsgálata szerint is megilleti őket (HVG, 2008. június 14.). A Horn-kormány ugyanis 1997-ben vállalta, hogy valamennyi egyházi oktatási és szociális intézmény fenntartójának ugyanannyi kiegészítő költségvetési támogatást folyósít, amennyivel az önkormányzatok a saját iskoláik állami normatíváját megtoldják. Ezt a pénzt – amely viszont nem jár például az alapítványi iskoláknak – az előző ciklusban csak részben fizette ki a tárca; a különbséget a jövő évtől részletekben készülnek törleszteni.

A költségvetés hasonló célú oktatási kiadásai tovább nőhetnek, ha az önkormányzatok rákapnak arra a megoldásra, hogy iskoláikat egyházi kézbe adják. Ennek menetét ugyanis a parlament júliusban úgy egyszerűsítette, hogy az már bátorításként is értelmezhető. Korábban ugyanis visszatartó erőt jelentett, hogy az iskoláiktól szabaduló önkormányzatoknak öt évig még fizetniük kellett a kiegészítő normatívát, nehogy pusztán anyagi megfontolásból szánják rá magukat a lépésre. Az új rendelkezések szerint viszont már az egyházi kézbe adást rögzítő közoktatási megállapodást követő tanévben a költségvetésre hárul az átadott intézmény fenntartásának minden költsége.

DOBSZAY JÁNOS

HVG

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések Közoktatás Székács Linda

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések

Elsorvasztanák a vegyes csoportokat, a nagycsoportosok már az óvodán belül az iskolára készülhetnek, tucatnyi óvoda bezárásáról döntöttek az önkormányzatok az ország legkülönbözőbb helyszínein. Ez csak néhány példa azok közül, hogy februárban milyen, az óvodai nevelést érintő hírek jelentek meg. Minden jel arra utal, hogy a következő időszakban teljesen átalakulhat a legkisebbek nevelése. Összeszedtük, mik az eddigi legfontosabb tervezetek és intézkedések.