A nemrég kinevezett oktatási államtitkár a vidéki kisiskolák mellett egy új szakmai ellenőrzési-értékelési rendszerről, a szakképzést érintő tervekről, és a pedagógus-életpálya fontosságáról is beszélt egy most adott interjúban.

"A kisiskolák visszaállítása a magyar vidék egyik létkérdése"
Hogyan valósítható meg az elemi oktatás olyan településen, ahol például egy-egy évfolyamra csak nyolc-nyolc gyerek jut?
H.R.: Éppen bizottsági meghallgatásán hangsúlyozta Réthelyi Miklós az osztatlan képzés jelentőségét, amikor a tanító együtt tanít például elsős és harmadikas diákokat. A pedagógiai módszer kiváló, a mai magyar szellemi élet élvonalában számos olyan ismert szakembert találunk, aki ilyen kisiskolából indult. Hogy mást ne említsek, például Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke is osztatlan képzésű falusi iskolában tanulta meg a betűvetést. Az osztatlan képzés egyik előnye, hogy nem feltétlenül kell hozzá önálló iskola és önálló igazgató, bevezetéséhez elegendő két-három elkötelezett tanító, akikben a közösség is megbízik. A másik előny az ott alkalmazott pedagógiai módszer, a gyerekek megtanulnak önállóan és csapatban is dolgozni, az osztott osztályok fejlesztik a tanári kreativitást is. Miközben ugyanis a tanár az egyik korcsoporttal foglalkozik, addig a másik csoportba tartozó gyerekek önálló feladatot végeznek. Az osztatlan képzés mellett azonban számos egyéb módszert ismer hasonló esetek megoldására a szakirodalom, például az óvoda és az alsó tagozat közti folyamatos átmenet miatt együtt is működtethető a két intézmény. Fontos szabálynak kell tekintenünk, hogy ezekben a kisiskolákban nem szabad mereven meghúzni az osztálylétszámokat.
Rövidebb, rugalmasabb szakképzés bevezetéséről tett említést korábban a KDNP Iskola-Erkölcs-Tudás címet viselő programjában.
H.R.: Valóban át akarjuk alakítani a szakképzést, ebben pedig jelentős szerepet fognak kapni a gazdasági élet szereplői, a kamarák. Mindezt a gazdasági tárca fogja koordinálni. Az azonban biztos, hogy ahol indokolatlanul emelték fel a képzési időt négy-öt évre, ott a képzés időtartamát le kell csökkenteni a reális szintre, hogy minél előbb munkába állhassanak a fiatalok. Az elméleti képzés továbbra is az oktatási intézmény feladata lesz, a szakmai képzésért azonban a piaci szereplők felelősek. Ezzel a duálisnak nevezett német modell valósulhatna meg. Felül kell azonban vizsgálni a szakmai igényeket is. Korábban az Állami Számvevőszék arra hívta fel a figyelmet, hogy a különböző csoportok más és más területeket ítélnek meg hiány- és divatszakmának. Nem tartható fenn tovább az a rendszer, mely szerint az egyéni ambíciók, illetve az iskola kínálata dönt a szakképzés belső szerkezetéről. A piaci szférának kell meghatároznia azt, hogy hány szakemberre van szükség az egyes területeken. Az ezzel kapcsolatos vizsgálatról Matolcsy György nemzeti gazdaságfejlesztési miniszter bizottsági meghallgatásán elmondta, hogy fél év alatt elvégzik a szükséges felmérést.
A felmérés és annak következtében a megfelelő keretszámok megállapítása elegendő lehet a probléma orvoslására?
H.R.: Nyilvánvalóan nem. A fiatalok alacsony érdeklődése esetén ösztöndíjakkal, vonzó iskolai környezettel, színvonalas kollégiumi- és sportélettel lehet megszólítani a diákokat. Változniuk kell az iskoláknak is, az intézményeket képessé kell tenni arra, hogy rugalmasan kezeljék a hasonló helyzeteket. Aki például lakatosképzésre rendezkedett be, kiépítette az ehhez szükséges tanműhelyt, az képtelen átállni a faipari tanulók, vagy az egészségügyi dolgozók képzésére. Az átálláshoz állami ösztönzésre, új adópolitikára van szükség. Az eredményes szakképzéshez azonban javítani kell az általános iskolai képzést is, hiszen a tanulmányait szakképzésben folytató 14 éves korosztály jelentős része ma nem képezhető, gyakorlatilag funkcionális analfabéta.
Programjukban méltányosabb pedagógusi életpályáját ígértek. Miként valósítanák ezt meg?

"Súlyával arányos szintre kell emelni a tanárok életszínvonalát"
A pedagóguspolitika részeként említette már korábban egy külső, objektív szakmai ellenőrzési-értékelési rendszer kiépítését.
H.R.: Az ellenőrzési rendszer a pedagógusoknak és az iskolaigazgatóknak adhatna olyan visszajelzéseket, melyek felfelé húznák az oktatási rendszert. Tarthatatlan, hogy 25 éve külső szakmai kontroll nélkül működik a magyar közoktatás rendszere, nincs Európában még egy ilyen ország. A modellt kidolgoztuk és dokumentáltan működtetjük a katolikus közoktatás rendszerében. Ezt szeretnénk - némi átalakítás után - általánossá tenni. Az általunk szorgalmazott rendszer reálisan és objektíven értékeli a pedagógusok munkáját, fokozatos bevezetése reményeim szerint még ebben a tanévben megkezdődik. A szárnyra kapott rémhírekkel ellentétben a külső ellenőrzés feladata nem a döntéshozatal, hanem a szakmai érvek felsorakoztatása. Elsődleges célja a pedagógusok, az igazgatók munkájának segítése, eredményesebbé tétele, a jutalmazásról, büntetésről a jövőben is csak az igazgatók dönthetnének.
edupress