Hátráltatják az olvasni tanulókat a gyenge képességű tanárok Közoktatás
Edupress

Hátráltatják az olvasni tanulókat a gyenge képességű tanárok

Hátráltathatják az olvasni tanuló diákok olvasási készségének fejlődését a gyenge képességű tanárok - mutatták ki első alkalommal amerikai kutatók, akik általános iskolás ikerpárok és osztálytársaik olvasási képességét mérték fel. A tanár akkor kaphatott pozitív értékelést, ha az év végi teszteredmények jobban sikerültek, mint az annak elején tapasztaltakból következett volna - írja a Science folyóiratban megjelent tanulmány alapján az Origo.

A Science folyóiratban megjelent tanulmány szerint ugyan genetikai tényezők határozzák meg nagyobb részt az olvasási teljesítményt, a környezet szerepe sem elhanyagolható.  "A jobb tanárok olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy maximálisan kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőséget" - írja a szerző, Jeanette Taylor, a Florida Állami Egyetem pszichológusa.

A vizsgálat során 280 egypetéjű és 526 kétpetéjű ikerpár esetében vizsgálták meg a szóbeli olvasás folyékonyságát, miközben a teszteken az osztálytársaik is részt vettek. A gyerekek különböző minőségű floridai általános iskolák első és második osztályából kerültek ki, az olvasási teljesítmény felmérésében pedig a kutatók segítségére volt, hogy miközben az egypetéjűek genetikai állománya azonos, a kétpetéjűeknél a fele eltérő.

A kutatás szerint a genetikai különbözőség ellenére is egyenletesen alacsony teljesítményt nyújtottak a gyerekek gyengébb tanárok mellett. A tanár akkor kaphatott pozitív értékelést, ha az év végi teszteredmények jobban sikerültek, mint az annak elején tapasztaltakból következett volna.

edupress
Óriási meglepetések a 2026-os HVG középiskolai rangsorban, mutatjuk a legjobb 15 gimnáziumot Közoktatás Kurucz Tünde

Óriási meglepetések a 2026-os HVG középiskolai rangsorban, mutatjuk a legjobb 15 gimnáziumot

Trónfosztás az élen és három vidéki gimnázium a top15-ben – a korábbi évekhez képest jelentős átrendeződés történt Magyarország legjobb középiskoláinak 2026-os HVG rangsorában. A lista élén az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium végzett, megelőzve az Eötvöst és a Toldyt, miközben a Trefort és az Apáczai is visszacsúsztak.