Hátráltatják az olvasni tanulókat a gyenge képességű tanárok Közoktatás
Edupress

Hátráltatják az olvasni tanulókat a gyenge képességű tanárok

Hátráltathatják az olvasni tanuló diákok olvasási készségének fejlődését a gyenge képességű tanárok - mutatták ki első alkalommal amerikai kutatók, akik általános iskolás ikerpárok és osztálytársaik olvasási képességét mérték fel. A tanár akkor kaphatott pozitív értékelést, ha az év végi teszteredmények jobban sikerültek, mint az annak elején tapasztaltakból következett volna - írja a Science folyóiratban megjelent tanulmány alapján az Origo.

A Science folyóiratban megjelent tanulmány szerint ugyan genetikai tényezők határozzák meg nagyobb részt az olvasási teljesítményt, a környezet szerepe sem elhanyagolható.  "A jobb tanárok olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy maximálisan kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőséget" - írja a szerző, Jeanette Taylor, a Florida Állami Egyetem pszichológusa.

A vizsgálat során 280 egypetéjű és 526 kétpetéjű ikerpár esetében vizsgálták meg a szóbeli olvasás folyékonyságát, miközben a teszteken az osztálytársaik is részt vettek. A gyerekek különböző minőségű floridai általános iskolák első és második osztályából kerültek ki, az olvasási teljesítmény felmérésében pedig a kutatók segítségére volt, hogy miközben az egypetéjűek genetikai állománya azonos, a kétpetéjűeknél a fele eltérő.

A kutatás szerint a genetikai különbözőség ellenére is egyenletesen alacsony teljesítményt nyújtottak a gyerekek gyengébb tanárok mellett. A tanár akkor kaphatott pozitív értékelést, ha az év végi teszteredmények jobban sikerültek, mint az annak elején tapasztaltakból következett volna.

edupress
Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.