Az ELTE a legjobb egyetem a Felvi előzetes rangsora alapján Közoktatás
Edupress

Az ELTE a legjobb egyetem a Felvi előzetes rangsora alapján

Előzetes rangsort készített a Educatio Nonprofit Kft. a november közepén a HVG Diploma különszámában megjelenő Felvi-Rangsor és a decemberi Felvételi Tájoló elemzéséből, amelyben 20 szempont figyelembevételével, a hetven legnépesebb egyetemi és főiskolai kar hallgatóinak véleményét vizsgálták.

A felvételi adatok elemzése, a minőségi jellemzők feldolgozása, valamint a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által lebonyolított 2009-es hallgatói véleményfelmérés azt mutatja, hogy továbbra is az Eötvös Loránd Tudományegyetem a legjobb, legszínvonalasabb hazai felsőoktatási intézmény. 

Több képzési területen kiemelkedően jó értékelést kapott továbbá a Debreceni Egyetem, a Budapesti Corvinus Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem. 

Elsősorban az orvosi képzésterületen kapott magas osztályzatainak köszönhetően szerepelt jól a viszonylag szűk képzési profilú Semmelweis Egyetem, illetve az agrárképzésben a Szent István Egyetem. Az elmúlt tíz év rangsorkutatásainak ismeretében nem meglepő eredmény, hogy a nagy múltú állami egyetemekkel Magyarországon általában sem a főiskolák, sem a nem állami egyetemek, sem az utóbbi időben nagyrészt főiskolai karokból egyetemmé fejlesztett intézmények nem tudják felvenni a versenyt. Néhány képzési területen találkozhatunk csak egy-egy kivétellel. Így pl. a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen folyó jogászképzés, a Budapesti Műszaki Főiskola műszaki és informatikus képzései, a Budapesti Gazdasági Főiskola és a Nemzetközi Üzleti Főiskola gazdasági képzései, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola kommunikáció és médiatudományi képzései örvendenek széles körű elismertségnek.



A hallgatói vélemények alapján a legszínvonalasabb bölcsészettudományi kar az ELTE BTK, azt követi a debreceni, majd a szegedi kar, a hallgatók menedzselése szempontjából azonban némiképp más a hallgatói megítélés. Ebben az összevetésben a Debreceni Egyetem vezeti a rangsort, második helyen a Károli Gáspár Református Egyetem áll, az ELTE BTK pedig a harmadik helyre szorul. 

A bölcsészettudományi területen az ELTE vezet

A hallgatói kiválóságot tekintve - amely a nappali tagozatra, államilag támogatott képzésre, első helyen jelentkezők pontszámát vizsgálta - az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara szerezte meg az első helyet, azt a Károli egyetem követi, majd a harmadik helyen szintén az ELTE áll Bölcsészettudományi Karával. Az ötös listán helyet kap a Zsigmond Király Főiskola is, a negyedik helyen áll. 

Oktatói kiválóság szempontjából a Miskolci Egyetem BTK-ja vezeti a sort, ezen a karon a legmagasabb a minősített oktatók százalékos aránya. A sort a Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK-ja követi, majd a Pannon Egyetemé. Az ötödik helyen a Tomori Pál Főiskola áll.E

Előkelő helyen a Budapesti Gazdasági Főiskola


A gazdaságtudományi képzési területen belül a hallgatók által legszínvonalasabb karnak a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdaságtudományi Kara bizonyult, a második, a negyedik és az ötödik helyre a Budapesti Gazdasági Főiskola három különböző kara került, míg a harmadik helyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaságtudományi Kara szerezte meg. 

A hallgatói menedzselés szempontjából szintén a BGF szerzett magának három helyet az ötös listán, köztük az első helyen a főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Kara áll. A harmadik és negyedik helyen a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kara és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara áll. 

A Hallgatói kiválóság alapján az első két helyre a BCE került, és helyet kapott a listán az ELTE Társadalomtudományi Kara a harmadik helyet megszerezve, a BGF KVIFK csak az ötödik helyen képviselteti magát ebben az összehasonlításban. 

A minősített oktatók összevetésében pedig a Debreceni Egyetem áll az első helyen, majd a Pannon, a kaposvári és a pécsi követi a sort. A Tomori Pál Főiskola a gazdaságtudományi képzési területen is az ötödik helyet foglalja el az oktatói összevetésben.

Erős a Műegyetem dominanciája

A műszaki képzési területet vizsgálva rendkívül erős a BME dominanciája, a hallgatók által legszínvonalasabb tartott kari összehasonlításban csak a BME szerepel az ötös listán. A hallgatók menedzselését illetően sincs ez sokkal másképp, mindössze a harmadik helyet szerezte meg más intézmény, nevezetesen a Debreceni Egyetem, az összes többi helyen a BME áll. 

A hallgatók minőségét illetően a Pázmány Péter Katolikus Egyetem vette át a vezető szerepet, a többi helyen szintén a BME áll. Oktatói kiválóságban azonban más a helyzet, az ötös listán nem szerepel a Műegyetem. Első helyen a Nyugat-magyarországi Egyetem áll, majd a miskolci és a Pannon Egyetem. 

A közel félszáz szempontot tartalmazó hallgatói értékelésekből egy érdekes, ám hosszú idő óta megfigyelt ellentmondás is kirajzolódik: a legszínvonalasabbnak tartott intézmények diákjai általában kifejezetten elégedetlenek az oktatók hozzáállásával, a hallgatók menedzselésével és sokszor az intézményi légkörrel is. A képzés színvonala, a magasan kvalifikált oktatói kar azonban szakmai elégedettséggel sem jár együtt, mivel a jó egyetemeken tanulók elvárásai sokkal magasabbak. Ezzel szemben sok fiatal intézményben, köztük alapítványi főiskolán elégedettek a hallgatók mind az ott tapasztalt szakmai színvonallal, mint az oktatók hozzáállásával, segítőkészségével.

A részletesebb listák ez év novemberében olvashatók majd a HVG "Diploma 2010 Felvi-Rangsorok" különszámában, illetve decemberben a hivatalos Felsőoktatási Felvételi Tájékoztatóval együtt megjelenő, speciális rangsorokat is tartalmazó "Felvételi Tájoló - Felvi Rangsorokkal 2010" című pályaválasztási kiadványban.

edupress

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.