Szélesebb körű autonómiára vágyik a Babes-Bolyai magyar tagozata Közoktatás
Edupress

Szélesebb körű autonómiára vágyik a Babes-Bolyai magyar tagozata

Szabályozottabb autonómiát igényel a kolozsvári székhelyű Babes-Bolyai Tudományegyetem (BBTE) magyar tagozata - mondta el Magyari Tivadar rektorhelyettes a tanévnyitó ünnepségen, szeptember 28-án. Habár számos, a magyar nyelvű oktatást nehezítő probléma megoldódott az utóbbi időben, egy külföldi professzorokat is magában foglaló bizottság minőség-ellenőrzése során kiderül: a magyar professzorok a tagozat szélesebb körű autonómiáját tartanák megnyugtatónak.

Miközben a magyar tagozat nagyobb fokú önállóságra vágyik, a másik, német kisebbségi tagozat elégedett helyzetével. A két tagozat főként a gazdasági kérdések közös megoldásának területén közeledett egymáshoz - mondta el Magyari Zoltán. 

A BBTE egyébként háromnyelvű (román, német és magyar) intézmény. Az egyetemen idén 67 szakon indult magyar nyelven oktatás, ahol az elsőéves hallgatók 70 százaléka tanul költségtérítéses képzésben, miközben a román diákok csupán 40 százaléka nem fizet tandíjat. Magyari Zoltán szerint ezt a magyar tagozatra jelentkezők alacsony létszáma teszi lehetővé, a fiatalkorú népesség további csökkenése miatt pedig a következő években már csak a tandíjmentes helyeket töltik majd fel.

edupress
"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.