Hamburger és globális felmelegedés: mi az összefüggés?
Milyen élelmiszereket vásároljunk, milyen tisztítószert használjunk, ha környezettudatosan akarunk élni? Hogyan válhat életmódunk fenntarthatóvá? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület Fenntartható életmód című országos, tanítási segédanyagokat népszerűsítő kampánya.
A Nemzeti Alaptantervben, mint oktatási téma ugyan helyet kapott a „fenntartható életmód” témaköre, de a pedagógusok támpontokat keresnek ahhoz, hogyan is jelenítsék meg ezt az oktatásban. Ehhez nyújtott segítséget a projekt, melyen közel száz pedagógus és szakember vett részt – mondta Benkőné Di Giovanni Rita, a program projektvezetője a kampányzáró sajtótájékoztatón. A Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) pályázat keretében indított sorozat – amely négy helyszínen, Debrecenben, Szegeden, Pécsett és Tokajban zajlott – segédanyagai és oktatási tanácsai több témakörben és konkrét feladatokkal hivatottak segíteni a tanárokat, tanítókat. A műhelytalálkozók négy főbb témakör mentén haladtak: vegyszerek a mindennapokban, fenntartható fogyasztás, tudatos vásárlás és víz a világban. A CD formátumú oktatási segédanyag is ezekre a témákra épül, kiegészítve az élelmiszerekkel foglalkozó témakörrel.
„Segédanyagunk rengeteg információt, szituációs gyakorlatot, feladatlapot tartalmaz. Fontos, hogy az iskolák kapjanak valamiféle mankót arra nézve, hogyan kezdjék el a témával való foglalkozást” – mondta el Di Giovanni Rita. „A legfontosabb az élményszerzés, a gyerekeknek saját tapasztalatokat kell gyűjteniük a tudatosságról” – mondta el tapasztalatait a projekt vezetője arra utalva, miként lehet a fiatalok számára is befogadható tartalommal megtölteni a „fenntarthatóság” nehezen meghatározható fogalmát.
Az e-számokkal kapcsolatban például a diákoknak csomagolópapírokat kell böngészniük, s példákat keresniük a megismert számokhoz. Végül összesítést készítenek arról: melyikből találták a legtöbbet. A környezettudatossággal foglalkozó feladatok között pedig olyat is van, melynek során a hamburger elkészítése és a globális felmelegedés összefüggéseire kell választ találniuk a gyerekeknek, vagy épp adatokat kell gyűjteniük lakóhelyük vízkészletéről, és össze kell azokat hasonlítaniuk más helyszínek vizeivel.
„Az idei évet az ENSZ a Fenntarthatóság Évének nyilvánította” – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Victor András a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (MKNE) elnöke arra utalva, hogy a környezetszennyezés mindennapi problémáin túl ez egy okkal több lehet arra, hogy érdemben foglalkozzunk a problémával.
eduline