A tanárok megválogatják, hova mennek tanítani Közoktatás
Eduline

A tanárok megválogatják, hova mennek tanítani

Egy új tanulmány szerint a tanárok a diákok színe alapján választanak iskolát, ezért részesülnek magas színvonalú oktatásban inkább a fehérek.

bőrszín

A legfrissebb Journal of Labor Economics számban olvasható az a tanulmány, mely szerint a kiváló oktatók hajlamosak elhagyni azokat az iskolákat, ahol a fekete tanulók száma növekszik. A tanulmány szerzője, a Cornell University szakembere, C. Kirabo Jackson leszögezte, hogy ez az első olyan tanulmány, amely bebizonyítja: egy iskola „színezettsége” közvetlen hatással van tanárai minőségére.

„Köztudott, hogy azokban az iskolákban, ahol többségben van a kisebbség, kevésbé minőségi az oktatás” – mondta Dr. Jackson. „De eddig az tisztázatlan volt, hogy vajon ezek az iskolák pusztán olyan helyen vannak, ahol a jó tanárok hiánycikknek számítanak, vagy a környezet, esetleg az iskolát körülvevő gazdasági tényezők tartják távol a minőségi pedagógusokat, vagy talán direkt kapcsolat van a tanulók milyensége és tanáraik minősége között.”

Dr. Jackson kutatásai szerint nem a környezeti faktorok miatt kerülik el nagy ívben az egyes iskolákat az elittanárok, hanem a tanulók miatt, akiknek származása közvetlen kapcsolatba hozható ezzel. „Ez megdöbbentő, hiszen ez azt mutatja, hogy a máskülönben minden tekintetben egyenlő színes bőrűek szisztematikusan alacsonyabb minőségű oktatásban részesülnek. Ez az összefüggés lényegesen meghatározza a feketék és fehérek előremenetele közötti mély szakadékot az amerikai iskolákban.”

A tanulmány az Észak-Karolina Charlotte-Mecklenberg iskolai negyedére fókuszált. Még 2002-ben végeztek egy rassz-alapú programot, mely során egyenlően osztották el a körzet kisebbségét az iskolákban. Mikor a célkitűzések megvalósultak, néhány tanintézetben hirtelen hatalmas mennyiségű fekete tanuló jelent meg. Míg a „sokszínűség” megváltoztatta az iskolát igen hirtelen, a környezeti és gazdasági faktorok megmaradtak, így Jackson pontosan lemérhette a tanulóállomány és a tanárok minősége közötti összefüggést.

Az Észak-Karolina-i Education Research Data Center adatait használva Jackson azt találta, hogy azok az iskolák, ahol megnövekedett a fekete beiratkozások száma, vesztettek minőségi tanáraik mennyiségéből, valamint a tanárok hatékonysága, a feketék beáramlásával egyenes arányban romlott. A minőségi változás minden iskolában általánosan ugyanabban az évben ment végbe, amely azt mutatta, hogy a jó tanárok a fekete diákokkal ellentétesen mozognak. „A tanulmány szerint a tanárok előszeretettel dolgoznak olyan iskolában, ahol jóval több a fehér.”

A fekete tanárok valamicskét hajlandóbbak voltak azokban az iskolákban maradni, ahova beáramlottak a feketék, mindazonáltal, azok a fekete tanárok, akik elhagyták az intézeteket, rendelkeztek a legmagasabb képesítéssel. Tehát, a minőségi hanyatlás nagyon jellegzetes a fekete tanárok között a fehérekhez képest.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.