Továbbra is buszozhatnak a diákok Közoktatás
Eduline

Továbbra is buszozhatnak a diákok

Szeptembertől sem változnak a közoktatási intézményekbe járó gyermekek autóbuszos szállításának feltételei: az eddigi biztonsági követelményeknek megfelelő járműveken történő utaztatáshoz továbbra is igényelhetnek normatív állami támogatást az önkormányzatok. Az iskolabuszokra vonatkozó, szeptembertől hatályos előírások módosítására egyelőre nincs szükség, a települések és iskolák a szerződött szolgáltatókkal megállapodhatnak a KRESZ szerinti, többletköltségeket és fokozottabb biztonságot jelentő elvárások betartásáról.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium, az Önkormányzati Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Volán Egyesülés képviselői egyeztető megbeszélést tartottak az iskolabuszokkal kapcsolatos, szeptembertől hatályba lépő közlekedésbiztonsági célú követelmények értelmezése, megfelelő alkalmazása, a közoktatási intézményekbe járó gyermekek szállítását végző autóbuszok támogatási lehetőségének tisztázása érdekében 2009. május 25-én.

A találkozót követő sajtótájékoztatón Csepi Lajos, a közlekedési tárca szakállamtitkára elmondta: a Volán vállalatok által jelzett jogértelmezési problémát a busztársaságok oldhatják fel. A Volánok a megbeszélésen vállalták, hogy teljes körű leltárt készítenek azokról az önkormányzatokkal kötött szerződéseikről, amelyekben kifejezetten iskolabusz szolgáltatás megrendeléséről szólnak.

E szerződések módosításával, az iskolabusz szolgáltatás megnevezést meghatározott különcélú menetrend szerinti, szerződéses vagy különjárati személyszállítás megnevezésre cserélve a gyermekeket közoktatási intézményekbe szállító buszok változatlan feltételekkel közlekedhetnek tovább. Ha a szeptemberig rendelkezésre álló időben nem végezhető el az érintett szerződések módosítása, a szaktárcák készek módosítani a kapcsolódó jogszabályok egyikét a szolgáltatások zavartalan fenntartása érdekében.

A KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól) iskolabuszokra vonatkozó, szeptember elsejétől hatályba lépő előírásai szerint a gyermekeket biztonsági övvel, 135 cm alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni, a busz elején és hátulján a rendeletben meghatározott megkülönböztető táblát kell elhelyezni, és a jármű álló utast nem szállíthat.

A KRESZ azonban azt is kimondja, hogy nem kell biztonsági rendszerben rögzíteni a gyermekeket abban az esetben, ha a nem menetrend szerint közlekedő autóbuszon – a belső kialakításnak megfelelően, valamint a forgalmi engedélyben rögzített adatok alapján – lehetőség van álló utasok szállítására.
 
Ennek megfelelően tehát a KRESZ iskolabuszokra vonatkozó rendelkezései hatályba lépésükkor nem lehetetlenítik el a gyermekek autóbuszos szállítását és nem zárják el az önkormányzatokat az erre a célra igénybe vehető támogatásoktól.

A KRESZ kapcsolódó rendelkezései a szerződések módosítása esetén nem változnak meg, azok alapján az önkormányzatok és iskolák bizonyos saját költségek felvállalása mellett fokozottabb biztonságot jelentő körülményeket teremthetnek a gyermekek iskolába jutásához.

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.