2009. március. 28. 12:40 Eduline Utolsó frissítés: 2009. március. 28. 12:41 Közoktatás

Óvszer helyett tankönyv

Az oktatás lassítja az AIDS terjedését a Fekete Afrikában.

A Szaharától délre fekvő területeken egyre növekvő iskolázottság a szociológusok szerint csökkentheti az új HIV fertőzöttek megjelenését a fiatal felnőttek között – érzékeltetve az elmozdulást abban az évtizedek óta tartó trendben, melyben a formális oktatást, mint AIDS rizikófaktort tartottak számon.

 

Míg az oktatásnak általánosságban pozitív hatást tulajdonítanak a globális közegészségügy terén, addig a HIV és az AIDS esetében ennek ellentétes irányú tapasztalatait figyelték meg Fekete Afrika területén.

 

Ugyanis a HIV járvány korai szakasza alatt a régióban a betegség észrevétlen maradt a többi fertőzés támadásai közepette. Mikor a tudósok górcső alá vették az újonnan felfedezett, halálos betegséget okozó vírust, azt találták, hogy leginkább az átlagosnál magasabb végzettségű férfiak azok, akik terjesztik a kórt.

 

„Az 1990-es évek előtt a Szaharától délre fekvő elszegényedett területeken, még a szerény oktatási keretek közepette is, a férfiak magasabb jövedelemmel és több szabadidővel rendelkeztek; egy szűkebb réteg számára pedig elérhető volt a prostitúció is” – fejtette ki David Baker, pennsylvaniai szociológus. „A HIV-fertőzöttséget ezek a magas státusú férfiak terjesztették mind a képzett, mind az iskolázatlan nők között – akik aztán az általános populációba is bevitték vírust.”

 

Baker és kollégái szerint a kilencvenes évek közepére ez az információ szűrődött át a fejlett országokba, az AIDS-re pedig úgy tekintettek, mint egy homoszexuálisokat érintő, urbanizációs betegségre, emellett az afrikai országokban folyó hiányos, vagy nem megfelelő kampányok azt erősítették a köztudatban, hogy a megelőzésre összpontosító oktatás sosem ver gyökeret. Ám úgy tűnik, hogy a régióban a fiatalok számára a formális oktatás, mint fő megelőző faktor jelenik meg az új fertőzésekkel szemben. Olyannyira, hogy a tanulmány mellé az UNESCO is a nevét adja.

 

A tanulmány szerzői szerint a megelőző és felkészítő oktatást be kell építeni már az általános iskolai oktatásba. „Ennek nem csak gazdasági, hanem egészségügyi szempontból is kedvező eredményei lesznek.”
„A legtöbb esetben nincsen safe space az iskolában” – magyar rövidfilm a tanár-diák közötti szexuális határátlépésről Közoktatás Palotás Zsuzsanna

„A legtöbb esetben nincsen safe space az iskolában” – magyar rövidfilm a tanár-diák közötti szexuális határátlépésről

A tanár bámulja a lányokat, ők pedig összehúzzák magukon a pulóvert. Se az osztályfőnök, se az igazgató nem hisz nekik – többek között egy ilyen jelenet is szerepel a díjnyertes rövidfilmben, mely sok megtörtént eset alapján íródott. Az alkotók iskolákban vetítik le és gyerekekkel beszélgetnek arról, hogy ők mit tennének.