2009. március. 11. 12:53 Eduline Utolsó frissítés: 2009. március. 11. 12:54 Közoktatás

Trendi hely lesz a múzeum

A kompetencia-fejlesztő közoktatás érdekében újszerű múzeumpedagógiai megoldások, valamint a múzeumok és a közoktatási intézmények közötti együttműködések születnek.

A múzeum az egész életen át tartó tanulás helyszíne. A tanulás iránt elkötelezettek számára az önálló tanulást kínálja, a gyengébb képességűeket és az elutasítókat pedig a kíváncsiság és a kreatív környezet a tanulás felé vezeti. A pedagógusok számára - az élményeken túl - saját önképzésük, illetve szervezett továbbképzésük egyik fontos helyszíne lehet.
 
Most a hazai múzeumok modernizációs törekvése ismét egy jelentős mérföldkőhöz érkezett. Az Európai Unió támogatásával 2008 és 2013 között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központjának koordinálásával, a "Múzeumok Mindenkinek Program - Múzeumok oktatási és képzési szerepének erősítése - Központi módszertani fejlesztés" című projekt keretében korszerű, a nemzetközi trendeknek megfelelő színvonalú, szemléletváltást generáló szakmai tevékenység bontakozik ki – olvasható az Oktatási és Kulturális Minisztérium közleményében.
 
A Múzeumok Mindenkinek Program a kulturális örökség javainak széleskörű és egyenlő hozzáférhetővé tételét, bemutatását segítő múzeumpedagógiai eszközök modernizációját, fejlesztését célozza. A fejlesztések nyomán a kultúraközvetítés (ezen belül kiemelten a múzeumpedagógiai szolgáltatások) modern módszereit alakítják ki, és alkalmazzák a múzeumok. Nyitott és látogatóbarát intézményekként célorientált együttműködési és információs hálózatba szervezve közösségi szerepüket tovább erősítik.
 
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében megvalósuló projekt - innovatív múzeumpedagógia segítségével - áthelyezi a hangsúlyt a tudásról, az ismeretek megtanulásáról a képesség és készség fejlesztésére, a motiváltság kialakítására. Segítséget nyújt a tanulók sajátos, egyéni igényeihez való igazodáshoz, a tanulási környezet sokféleségének és a tanítás individualizálásának eléréséhez.
 
Nem új keletű gondolat és gyakorlat sikeresen felhasználni az iskolai oktatás és nevelés eszköztáraként kulturális örökségünk tárgyi emlékeit. Napjainkban azonban múzeumaink ismét jobban kezdenek odafigyelni a közoktatással való lehetséges együttműködésekre. Kiállításokat, oktatási programokat, műhelyfoglalkozásokat ajánlanak különböző korcsoportok igényeinek, elvárásainak megfelelően. Keresik a lehetőségeket, hogy a tanulók ne felületes benyomással, hanem egy tartalmas, érdekes, izgalmas múzeumi óra emlékével távozzanak a múzeumból, azzal az érzéssel, hogy oda még vissza kell menni. Az iskolán kívüli program jelentősen javítja a gyermekek kommunikációs képességét, segíti a kooperatív tanulást, a csoportmunkát. A múzeumi tárgyak megfelelő szakember interpretálásával, nagymértékben képesek növelni a tanulás hatásfokát.
 
Ez az együttműködés természetesen az oktatási helyszínné váló múzeum számára is előnyös, hiszen megváltozik a társadalomban betöltött helye, módosul a vele kapcsolatos értékítélet, emelkedik a látogatószám, ismétlődő tevékenység lesz a múzeumlátogatás, a kulturális szolgáltatások részévé válik és növekszik az intézmény korszerű működtetésébe visszaforgatható bevétel.
 
Az elvárásoknak azonban jelenleg sok múzeum sem kínálatában, sem pedig általánosan poros, unalmas és szigorúan fegyelmezett környezetet sugalló imázsával nem tud megfelelni. A Múzeumok Mindenkinek Program országos szinten kívánja a múzeumok megújítását támogatni, hogy azok képesek legyenek korszerű kiállításokat, látogatóbarát és iskola-barát környezetet, élmény-gazdag programokat és szórakoztatva oktató, magas szintű szolgáltatásokat nyújtani.
"Másodpercek alatt telnek be a kurzusok, mégis megszüntetik őket" – a Corvinus hallgatói tüntettek a nyelvoktatás átszervezése ellen Felsőoktatás Palotás Zsuzsanna

"Másodpercek alatt telnek be a kurzusok, mégis megszüntetik őket" – a Corvinus hallgatói tüntettek a nyelvoktatás átszervezése ellen

Nagyrészt elsőéves hallgatókból álló tömeg gyűlt össze hétfő este a Corvinus Egyetem főépülete előtt. A kilátásba helyezett kis nyelvi képzések megszüntetése ellen tüntettek, hangsúlyozva azt, hogy a döntést az egyetem vezetősége mindenféle egyeztetés nélkül hozta meg. A hallgatók három-négyszeres túljelentkezéssel találják szembe magukat a nyelvi tárgyfelvételnél, így még felháborítóbbnak tartják a képzések egyik pillanatról a másikra való megszüntetését. A diákok tárgyalnak az egyetemmel.