2009. március. 05. 10:11 Eduline Utolsó frissítés: 2009. március. 05. 10:13 Közoktatás

Kirekesztik a szegregációt?

Folytatódik az állami fenntartású iskolákról szóló javaslat szakmai egyeztetése, ennek keretében Hiller István oktatási és kulturális miniszter 2009. március 5-én a szülői szervezetekkel tárgyalt. A megbeszélésen az Országos Szülői Érdekképviseleti Tanács tagszervezetei vettek részt, mint kiderült: egyaránt támogatják az állami fenntartású iskolák létrehozását – olvasható az Oktatási és Kulturális Minisztérium közleményében.

Az állami fenntartású iskolák létrehozásának célja az esélykülönbségek csökkentése és a szegregáció megszűntetése. A közoktatási intézmények a jelenlegi fenntartók kezdeményezésére, önkéntes alapon, az állammal való tárgyalások útján kerülhetnek állami fenntartásba. Az állami fenntartású intézmények az alapnormatíván felül állami kiegészítő normatívát kapnak, amelyet az állam mint iskolafenntartó az esélykülönbségek csökkentésére és a minőségi oktatás biztosítására fordít. Az állami fenntartású intézményekben egységes kerettanterv és pedagógiai rendszer garantálja az átjárhatóságot és a minőségi oktatást. Ugyanakkor helyi szinten a pedagógusközösség tanszabadságát megtartva alakíthatja ki a tantervet

Hiller István március 3-án a közoktatási szakszervezetekkel kezdte meg az egyeztetési folyamatot a javaslatról. A kezdeményezéssel a szakszervezetek döntő többsége - a Pedagógusok Szakszervezete, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet, a Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete - egyetértett, a javaslatot támogatásáról biztosította.

A szakmai egyeztetés-sorozat március 6-án, pénteken folytatódik, amikor Hiller István az Országos Diákjogi Tanács és a Diákközéletért Alapítvány képviselőivel tárgyal az állami fenntartású iskolák létrehozásáról. Március 13-án az önkormányzati szövetségekkel egyeztet a tárca vezetője, majd március 24-én a Közoktatás-politikai Tanács tűzi napirendjére a javaslatot. A következő hetek szakmai egyeztetéseit követően az oktatási és kulturális miniszter a parlamenti ellenzéki pártokkal is tárgyalásokat kezdeményez.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.