2009. február. 13. 01:14 Eduline Utolsó frissítés: 2009. február. 16. 11:35 Közoktatás

Diszlexiásokkal foglalkozó középiskolák

Tanintézmények, amelyekben a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek számára külön foglalkozást, fejlesztést biztosítanak.

Mindig jól jönnek az útmutatások, ötletek a pályaválasztással kapcsolatban, ám ennél olykor több segítségre van szükség. Magyar Judit, a Varázsbetű Fejlesztő Műhely szakembere által összeállított rövid ismertetők révén bemutatjuk azokat a középiskolákat - a teljesség igénye nélkül -, amelyekben a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek számára külön foglalkozást, fejlesztést biztosítanak.

Öveges József Gyakoroló Középiskola és Szakiskola, Budapest

Az iskolában már hetedik éve, speciálisan felkészült tanárok közreműködésével folytatja az intézmény a diszlexiás tanulók érettségire való felkészítését. Az oktatás a nemzeti alaptanterv és az érettségi vizsgaszabályzat követelményei szerint kidolgozott tanterv alapján folyik, olyan osztályokban, ahol minden tanuló diszlexiás. Ez lehetővé teszi speciális módszerek alkalmazását. A tanulók a négy év alatt alapvetően az érettségire készülnek, de szakmai alapozó ismeretekre is szert tesznek, amely megkönnyíti érettségi utáni szakmaválasztásukat, és lehetővé teszi a technikusi képesítés rövidebb képzési idő alatti megszerzését is. Háromféle szakmai irány közül választhatnak a jelentkezők:

- gépészet
- elektrotechnika-elektronika
- környezetvédelem-vízgazdálkodás.

A diszlexiás gyerekek számára olyan 9. osztályokat is indítanak, amelyekben a tanulók a 10. osztály után szakmát tanulnak majd. Ezek:

- Gépész orientáció
- Elektrotechnika-elektronika orientáció 

Az iskolában a diszlexiás gyerekek részére is biztosított az angol, német, francia és olasz nyelv oktatása, természetesen ők felmentést is kaphatnak az idegen nyelv tanulása alól. Más tantárgyak esetében is élnek a közoktatási törvényben a diszlexiások számára biztosított lehetőségekkel.

Bornemissza Gergely Szakközép- Szakiskola és Kollégium, Eger

Az iskola hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása céljából képzést indított nappali tagozaton, ahová a 8 osztállyal nem rendelkező 15. életévét betöltött tanulók jelentkezhetnek. Itt a diszlexiásokkal külön is foglalkoznak.

A diákok 10 hónap alatt sajátíthatják el a szakma alapjait a felzárkóztató évfolyamban kerettanterven alapuló helyi tanterv szerint. A képzés kompetencia alapú modul rendszerű, azzal zárul, hogy a tanulók megszerzik a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket

A jól felszerelt termekben egyéni fejlesztés is zajlik.

Érettségit adó képzéseik: építészet, közlekedés, gépészet szakmacsoportok

Szakmai vizsgával záruló képzéseik: gépészet, építészet, faipari, könnyűipari, elektrotechnikai-elektronikai szakmacsoportok.

Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézet, Budapest

Az iskolában a tanulási zavarral (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) küzdő diákok számára felzárkóztatást, logopédiai-, konduktív-, pszichoterápiai-, és művészetterápiai foglalkozásokat szerveznek a teljes képzési folyamat során.

Az érettségit adó szakon a 9-12. évfolyamon a felkészítés agrár szakterületen a mezőgazdasági szakmacsoportban pályaorientációval és szakmai alapozó oktatással folyik.

A szakmai végzettséget adó szakon a 9-10. évfolyamon általános képzés folyik pályaorientációval és szakmai alapozó oktatással az agrár szakterületen, a mezőgazdasági szakmacsoportban.

Öveges József Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium, Balatonfűzfő

2000-től diszlexiás diákok gimnáziumi, 2001-től szakiskolai képzése kezdődött meg az intézményben.

Jelenleg a tanulási problémákkal küzdő tanulók kis létszámú osztályokban, a feladatra felkészített pedagógusok segítségével folytatják tanulmányaikat. Az iskolai programok lehetségessé és szükségessé is teszik a más osztályokban tanuló diákokkal való folyamatos együttműködést.

Azok a gyerekek, akiknek problémája kisebb mértékű, nem a speciális osztályokban tanulnak.

A kollégiumban a diszlexiás gyerekek a tanulószobai foglalkozásokon - a speciális segítségnyújtás érvényre jutása érdekében - külön csoportba kerülnek. Az oktatást felkészült tanárok segítik.

A sajátos nevelési igényű diákjaiknál az évek folyamán jelentős fejlődést sikerült elérniük. A tavalyi tanévben a 35 tanulóból 34 szerzett érettségi bizonyítványt, az érettségi átlag évek óta 3,5 körül van.

Az érettségit szerző diákok automatikusan felvételt nyernek az iskolában folyó szakmai képzésre, ahol elektrotechnikai vagy informatikai végzettséget szerezhetnek.

Integrált Szakképző Központ Kalmár Zsigmond Tagintézmény, Hódmezővásárhely

Az iskola nappali felzárkóztató képzést indított azoknak a gyerekeknek, akik nem fejezték be az általános iskola nyolcadik évfolyamát és elmúltak tizenhat évesek.

A felzárkóztató oktatás eredményes befejezése az elmaradt osztályok vizsgáinak letételére, és a szakképzés megkezdésére  jogosít, ahol iskolai előképzettséghez nem kötött szakképesítéseket sajátíthatnak el. (pl: ács, bádogos, autószerelő, asztalos, burkoló, bognár, esztergályos, fazekas, fogtechnikus, fodrász. hegesztő, kőműves...) A szakképzés alatt alapműveltségi vizsgára történő felkészítés is folyik.

A képzés célja a gyermek motiválása, nevelése, a képességfejlesztés, és a diákok sikerélményhez juttatása a tanulásban és a munkában.

A tanulási zavarral, vagy nehézséggel küzdő, integráltan oktatott tanulókat gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus segíti a tanulmányaik során.

Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium, Miskolc

A részképesség-zavar tüneteit mutató tanulók fejlesztése gyógypedagógus, terapeuta és pszichológus közreműködésével zajlik. A tanulók fejlesztése egyéni terápiás terv alapján történik.

A tanulási zavar jellegének megfelelően  az egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és minősítés alóli mentesítés lehetőségét szakvélemény alapján biztosítják.

Fontosnak tartják az önismeretet, a reális önértékelés kialakítását, a kommunikáció fejlesztését.

A képzés érettségivel zárul.

GéS Alapítványi Gimnázium, Budapest

Az iskola célja, hogy a tanulási zavarral küzdő gyermekeket visszavezesse arra az útra, ahol ismét sikeresen, önbizalommal, képességeiknek megfelelően tudják élni életüket. Ennek érdekében végzik a tanulási zavarral küzdő diákok felzárkóztatását, fejlesztését. Különleges bánásmódot és differenciált fejlesztést biztosítanak a gyerekeknek.

A tanév első két hetében felmérik a tanulókat, ennek eredménye alapján állapítják meg, mely területeket kell fejleszteni. A fejlesztés egyénileg történik.

Fontos segítséget jelent a tanulás technikájának elsajátíttatása, a felzárkóztató foglalkozások szervezése, kiscsoportok kialakítása, az egyéni képességekhez igazodó tanulás szervezése, a tanulást segítő közösség megteremtése, a jutalmazás különböző formáinak tudatos alkalmazása, a továbbtanulás irányítása, segítése.

A képzés érettségivel zárul.

Eötvös József Evangélikus Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola, Sopron

Az iskolában már három éve sikerrel foglalkoznak a diszlexiás diákokkal, akik számára különleges bánásmódot, és differenciált fejlesztést biztosítanak.

Komplex fejlesztő tevékenységet dolgoztak ki, a tanév első két hetében felmérik a tanulókat, így határozzák meg a fejlesztés irányát.

A fejlesztés egyénileg történik. A képesség- és készségfejlesztő, felzárkóztató munkát naprakész tudással rendelkező gyógypedagógus végzi.

A képzés érettségivel zárul.

Rogers Személyközpontú Középiskola, Budapest

Az iskolában külön foglalkoznak a tanulási zavarral küzdő gyermekekkel.

 Az egyéni fejlesztés területén két, határozott gondolatot tartanak fontosnak:

- Minden és mindenki lehet a tanulás forrása

- A lényegi tanulás személyiségváltozással jár

Az iskolában minden speciális igényű diáknak egyéni fejlesztési tervet, sokszor egyéni órarendet készítenek. Ezt az iskola diákjainak kis száma teszi lehetővé.

A sajátos nevelési igényű tanulók többi társukkal együtt tanulnak. Amikor olyan feladattal foglalkoznak, mely meghaladja képességeiket, külön fejlesztő tanár segítségével dolgozhatnak. A cél a saját ütemű haladás lehetőségének biztosítása.

Humán Intézet Gimnázium, Szolnok

A diszlexiás és diszgráfiás tanulók speciális felzárkóztatása is megoldható az intézményben. Az iskolában kiscsoportos oktatás folyik (egy osztályban 1-10 fő tanul), amely lehetővé teszi, hogy tanulóikra nagyobb figyelmet fordítsanak, és ők minél jobban elsajátítsák a humán tantárgyakat, idegen nyelveket és felvételt nyerjenek az általuk választott egyetemekre.

Deák Ferenc Középiskolai Kollégium, Budapest

Az intézményben diszlexiás tagozat működik. A kis létszámú tanulócsoportokban hatékony segítséget nyújtanak a diákok tanulási nehézségeinek leküzdéséhez. Három fejlesztőpedagógus rendszeresen, órarendi beosztás szerint foglalkozik a tanulókkal. A kilencedikesek logopédushoz is járnak, aki szintén a diákok egyéni szükségletei szerint végzi munkáját. A relaxációs foglalkozásokra is szívesen járnak a tanulók.

Évente több mint ötven órányi korrepetáláson állnak tanáraik a segítséget kérő, vagy gyakorló diákok rendelkezésére. Elkészítették a történelem tantárgy második évfolyamos anyagának különleges, diszlexiások által is használható változatát, és folyamatban van más évfolyamok tananyagának átdolgozása is, beleértve a magyar nyelv és irodalmat is

Varázsbetű, az örömteli olvasás - Együtt a diszlexia ellen