Sürgeti a hiányszakmákra jelentkezők tanulmányi ösztöndíjának emelésével kapcsolatos kormányzati döntés meghozatalát Bókay Endre, a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság elnöke, szocialista országgyűlési képviselő. Szerinte a tervezet mielőbbi éltbe léptetése az oktatás és a gazdaság számára is kedvező következményekkel járna - adta hírül az MTI.
Az eddigi ösztöndíjak összegét a divatszakokon a minimálbér 50, a hiányszakmák esetében 70 százalékában maximalizálták, a tervezet szerint viszont az utóbbi esetében a minimálbér 100 százaléka is elnyerhető lenne. A képviselő szerint ez már a 2009-es jelentkezési időszakban motiváció lehetne a felvételi döntésben.
A tervezet a különböző hiányszakmákat régiók szerint határozná meg, az elnyerhető ösztöndíjösszegeket pedig eszerint differenciáltan tenné elérhetővé. A sikeresebb eredmény érdekében Bókay szükségesnek tartja, hogy a hiányszakmákra reklámkampányok segítségével hívják fel az érintettek figyelmét. A képviselő kiemelte, a Dél-Dunántúlon elkészültek a regionális fejlesztési és képzési központok javaslatai a 2009-ben induló szakképesítést nyújtó osztályok számáról. Ezt azért tudták pontosan meghatározni, mert a régió szakmunkásképző és szakközépiskolái felismerték, hogy érdekük lépést tartani a törvényi változásokkal, és térségi integrált szakképző központokba, valamint szakképzés szervezési társulásokba tömörültek.
A jövő évtől ugyanis néhány egyedi, speciális intézetet leszámítva csak azok az intézetek részesülhetnek vállalati vagy pályázati, fejlesztési támogatásban, amelyek társulásokba integrálódtak.
Bókay továbbá elmondta, az induló osztályok számában jelentősek az eltérések. A Dél-dunántúli Régióban 30-50 százalékkal csökkent a ruhaipari és fodrász, míg 50-100 százalékkal növekedett a gépész, a hegesztő, a burkoló és építőipari mesterségeket tanulók osztályainak száma.Most nincs szükség annyi húsipari szakmunkásra és pékre sem, mint eddig, ugyanakkor szívesen fogadják azokat, akik kétszakos pék-cukrásznak jelentkeznek.
Forrás: MTI, munka.org
(www.edupress.hu)