2008. október. 15. 11:30 Eduline Utolsó frissítés: 2008. október. 16. 17:45 Közoktatás

Itt az eddigi legátfogóbb európai felsőoktatási felmérés

Magyarországon idén húsz felsőoktatási intézmény vett részt a legnagyobb olyan évente ismétlődő európai szintű közvélemény-kutatásban, amely az egyetemi és főiskolai hallgatók véleményét, elégedettségét és jövőbeni elvárásait vizsgálta a saját képzésüket illetően. A European Student Barometer 2008 eredményei szerint a Szegedi Tudományegyetem hallgatói számos ponton elégedettebbek az oktatás feltételeivel és minőségével, mint európai társaik, de a magyar átlaghoz hasonlóan borúlátóbbak a munkavállalás és a karrierlehetőség tekintetében. Ugyanakkor nyelvi felkészültségük még nem érte el az európai színvonalat, de lényegesen jobb a hazai átlagnál.

A felmérés 20 európai ország mintegy 550 oktatási intézményének több mint 90000 hallgatóját kérdezte meg olyan témákban, mint pl. a mobilitási hajlandóság, a nyelvi felkészültség, elképzelések, elvárások az első munkahellyel szemben, illetve, hogy mennyire elégedettek a saját jelenlegi képzésükkel. Magyarországon 24 felsőoktatási intézmény vett részt a kutatásban, közel 11000 – döntő többségben közgazdász és műszaki – hallgató töltötte ki a kérdőívet, és a Szegedi Tudományegyetemen több száz hallgató vett részt a felmérésben. 

Az egyetem értékelése

A kutatás szerint a Szegedi Tudományegyetem hallgatói az európai és magyar átlagnál is pozitívabban értékelték többek között az egyetemi infrastruktúrát, a diákéletet, valamint az intézmény informatikai felszereltségét. (Az 1-2. ábra azt szemlélteti, hogy a közgazdász és műszaki hallgatók hány százaléka értékelte saját egyeteme teljesítményét jónak vagy kiválónak a különböző faktorokban.)

1-2 ábra

Kiemelkedő továbbá, hogy mindkét karon a válaszadók több mint 90%-a jónak vagy kiválónak minősítette a képzés tudományos hírnevét és a diploma értékét a munkaerőpiacon, ami az előzetes elvárások teljesülését is jelenti egyben, hiszen a magyar egyetemisták körében – az oktatói teljesítmény után – ez a két legfontosabb szempont a képzés kiválasztásánál. Ugyanakkor más európai egyetemekhez viszonyítva a szegedi diákok – különösen a műszaki hallgatók – kevésbé elégedettek az egyetemi adminisztrációval és a hallgatói juttatások hazai szintjével.

Munkavállalás és karrier

Az oktatás feltételeinek és minőségének pozitív megítélése ellenére a magyar és szegedi hallgatók pesszimistábbak az európai átlagnál a munkavállalás és a karrierlehetőség tekintetében. Míg egy holland vagy francia pályakezdő a diploma megszerzése után körülbelül 2-2,5 hónapot jósol az első munkahely megszerzéséig, addig a felmérés szerint Magyarországon – főleg az elmaradt gazdasági fejlettségű régiókban – a hallgatók ennek a duplájával számolnak. (lásd: 3-4. ábra).

3-4 ábra

Ugyanakkor az elküldött önéletrajzok és motivációs levelek számát tekintve Európa középmezőnyéhez tartozunk. A műszaki területen elhelyezkedők úgy gondolják, hogy némileg jobb helyzetben vannak közgazdász társaiknál, hiszen becslésük szerint megközelítőleg tízzel kevesebb helyre kell beadni a jelentkezésüket az első állás betöltéséig. (lásd: 5-6. ábra).

ábrák

A kutatásból az is kiderült, hogy a Szegedi Tudományegyetem polgárai egy vonzó állás érdekében mobilisabbak más magyar egyetemistáknál – ami Európát és Magyarországot illeti – de kevésbé dolgoznának szívesen más kontinensen. (lásd: 7-8. ábra). A szegedi közgazdászok 68, míg a műszaki hallgatók 65%-át foglalkoztatja a külföldi munkalehetőség gondolata.

ábrák

Nyelvtudás

Az európai felmérés ismét bebizonyította, hogy hazánk nyelvtudás tekintetében nem jeleskedik, pedig a munkaerőpiacon ma már itthon is nélkülözhetetlen legalább egy, de sokszor két idegen nyelv felsőfokú ismerete. Amíg az európai közgazdász hallgatók több mint 85%-a beszél angolul, addig Magyarországon csak a diákok 56%-a rendelkezik tárgyalási szintű angol nyelvtudással. A műszakiak körében még rosszabb a helyzet, hiszen náluk ez az arány átlagosan mindössze 38%.
Ugyanakkor a kutatás szerint a Szegedi Tudományegyetem hallgatói – felismerve hátrányukat – egyre inkább közelítenek az európai színvonal felé, melynek eredményeként a közgazdászok 63, míg a műszaki hallgatók 51%-a beszél angolul, ami jelentősen jobb a hazai átlagnál.

9-10 ábra

Forrás:
A felmérés készítője a Trendence Intézet egy független berlini kutatóintézet, amely évente 22 európai országban méri föl mintegy 200 000 tanuló, egyetemi hallgató és friss diplomás pályakezdő jövőre vonatkozó elképzeléseit és elvárásait. A felmérés eredményeit vállalatok veszik igénybe, hogy ezen adatok felhasználásával megfelelő emberi erőforrás stratégiát állíthassanak fel, figyelembe véve az oktatási rendszer elvárásait és a munkaerő-piac követelményeit.

SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM
Az európai egyetemek tudományos ranglistáján 77. helyezést elért Szegedi Tudományegyetemen több mint 30 ezer hallgató 240 szak közül választhat. Az egyetemen 18 doktori iskola működik. A Szegedi Tudományegyetemen folyó magas szintű oktató és tudományos kutatómunka alapját az intézményben tevékenykedő 2219 oktató képezi, akik közül 18 akadémikus, 117 akadémiai doktor és 946 PhD fokozattal rendelkezik.

10 fontos kérdés a középiskolai felvételiről Közoktatás Kurucz Tünde

10 fontos kérdés a középiskolai felvételiről

Beadhatom a jelentkezésemet, ha nem értem el a minimumponthatárt? Mikor derülnek ki a szóbeli behívási ponthatárok? Mi történik, ha közben meggondolom magam és mi van, ha sehova sem kerülök be? A középiskolai felvételi minden fontos kérdésére válaszolunk.