A fogyatékkal élők elhelyezkedési esélyeit segíti az IBM és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) október 1-jén aláírt együttműködési szerződése. Az informatikai cég által nyújtott támogatásból a látássérült, diszlexiás és diszgráfiás hallgatók számára alakítanak ki speciális nyelvi laboratóriumot, de a megállapodás egy féléves gyakornoki állás lehetőségét is magában foglalja. A támogatás 50 ezer eurós összegéből speciális bútorokat, informatikai eszközöket, látássérülteket segítő berendezéseket és szoftvereket vásárol az egyetem.
[[ Képelem (Esélyegyenlőségi nyelvi labor nyílik az ELTE-n) ]]
"A megállapodás egy hosszabb távú együttműködés első lépése, amelynek területét a kedvező tapasztalatok esetén tovább bővítjük. A kezdetben az alapszakokon megvalósuló támogatást később a mester- és a doktori képzésekre is ki szeretnénk terjeszteni" - mondta el az együttműködési szerződés aláírásakor dr. Hudecz Ferenc, az ELTE rektora. A felek egyben kijelentették, a munkatársakat és a hallgatókat az eddigiekhez hasonlóan kizárólag a szakmai teljesítmény alapján ítélik meg és semmilyen más megkülönböztetéssel nem értenek egyet.
Az Akadémiai Partnerség nevet viselő programot 2005-ben indította el az IBM, hogy az egyes államokban a helyi igények figyelembevételével segítse a fogyatékkal élőket. "Eddig öt ország intézményeivel kötöttünk megállapodást, Ausztria, Csehország, Lengyelország, Belgium és Lengyelország után pedig most Magyarországra is elérkezett a program" - számolt be a kezdeményezés eddigi útjáról annak európai vezetője, Yves Veulliet.
Az együttműködés keretein belül az ELTE két, a legnagyobb hallgatói létszámmal bíró kampuszán alakítanak ki egy-egy nyelvi laboratóriumot: a Lágymányosi kampuszon ugyanis több mint ötezer hallgató vesz részt, míg a bölcsészettudományi képzésnek helyet adó Trefort-kertben csaknem nyolcezer diák folytat tanulmányokat. A karokra és kiemelten a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karra támaszkodva Zenta László oktatási rektorhelyettes koordinálása mellett az intézmény Esélyegyenlőségi Bizottsága készítette elő az együttműködés tartalmi vonatkozásait.
A fogyatékkal élő hallgatók közül elsősorban a látássérült, diszlexiás és diszgráfiás diákok elhelyezkedését segíti a kezdeményezés, "többen ugyanis úgy kerülnek be a felsőoktatásba, hogy nem is sejtik az egyes kompetenciák hiányának az okát. Az említett problémával küzdő hallgatók csupán költséges, speciális képzések árán lennének képesek arra, hogy teljesítsék a diploma átvételéhez szükséges nyelvvizsga-követelményeket" - indokolta meg a nyelvi laboratóriumok felállításának szükségességét Tausz Katalin, az Esélyegyenlőségi Bizottság elnöke.
(www.edupress.hu)