Kísérleti nyelvi labor diszlexiásoknak az ELTE-én Közoktatás
Edupress

Kísérleti nyelvi labor diszlexiásoknak az ELTE-én

A fogyatékkal élők elhelyezkedési esélyeit segíti az IBM és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) október 1-jén aláírt együttműködési szerződése. Az informatikai cég által nyújtott támogatásból a látássérült, diszlexiás és diszgráfiás hallgatók számára alakítanak ki speciális nyelvi laboratóriumot, de a megállapodás egy féléves gyakornoki állás lehetőségét is magában foglalja. A támogatás 50 ezer eurós összegéből speciális bútorokat, informatikai eszközöket, látássérülteket segítő berendezéseket és szoftvereket vásárol az egyetem.

[[ Képelem (Esélyegyenlőségi nyelvi labor nyílik az ELTE-n) ]]

"A megállapodás egy hosszabb távú együttműködés első lépése, amelynek területét a kedvező tapasztalatok esetén tovább bővítjük. A kezdetben az alapszakokon megvalósuló támogatást később a mester- és a doktori képzésekre is ki szeretnénk terjeszteni" - mondta el az együttműködési szerződés aláírásakor dr. Hudecz Ferenc, az ELTE rektora. A felek egyben kijelentették, a munkatársakat és a hallgatókat az eddigiekhez hasonlóan kizárólag a szakmai teljesítmény alapján ítélik meg és semmilyen más megkülönböztetéssel nem értenek egyet.

Az Akadémiai Partnerség nevet viselő programot 2005-ben indította el az IBM, hogy az egyes államokban a helyi igények figyelembevételével segítse a fogyatékkal élőket. "Eddig öt ország intézményeivel kötöttünk megállapodást, Ausztria, Csehország, Lengyelország, Belgium és Lengyelország után pedig most Magyarországra is elérkezett a program" - számolt be a kezdeményezés eddigi útjáról annak európai vezetője, Yves Veulliet.

Az együttműködés keretein belül az ELTE két, a legnagyobb hallgatói létszámmal bíró kampuszán alakítanak ki egy-egy nyelvi laboratóriumot: a Lágymányosi kampuszon ugyanis több mint ötezer hallgató vesz részt, míg a bölcsészettudományi képzésnek helyet adó Trefort-kertben csaknem nyolcezer diák folytat tanulmányokat. A karokra és kiemelten a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karra támaszkodva Zenta László oktatási rektorhelyettes koordinálása mellett az intézmény Esélyegyenlőségi Bizottsága készítette elő az együttműködés tartalmi vonatkozásait.

A fogyatékkal élő hallgatók közül elsősorban a látássérült, diszlexiás és diszgráfiás diákok elhelyezkedését segíti a kezdeményezés, "többen ugyanis úgy kerülnek be a felsőoktatásba, hogy nem is sejtik az egyes kompetenciák hiányának az okát. Az említett problémával küzdő hallgatók csupán költséges, speciális képzések árán lennének képesek arra, hogy teljesítsék a diploma átvételéhez szükséges nyelvvizsga-követelményeket" - indokolta meg a nyelvi laboratóriumok felállításának szükségességét Tausz Katalin, az Esélyegyenlőségi Bizottság elnöke.

(www.edupress.hu)
„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.