Újra működőképes Einstein távcsöve Közoktatás
Eduline

Újra működőképes Einstein távcsöve

A legendás fizikus elveszettnek hitt távcsöve mégis megkerült, ráadásul tökéletesen működőképes, így a jeruzsálemi Héber Egyetem diákjai és látogatói mától fogva szabadon vizsgálhatják az égboltot Albert Einstein legendás hírű csillagvizsgáló távcsövével.

Albert Einstein rég elveszettnek hitt távcsövén keresztül kutathatják a csillagos égbolt rejtelmeit a jeruzsálemi Héber Egyetem diákjai és látogatói - a szerkezetet csütörtökön mutatják be az érdeklődőknek. A legendás fizikus, akit 1921-ben tüntettek ki Nobel-díjjal a relativitás elméletének kidolgozásáért, egy évvel 1955-ben bekövetkezett halála előtt kapta a távcsövet. A teleszkóp barátja, Zvi Gizeri ajándéka volt, aki a feltételezések szerint maga készítette a szerkezetet.
   
Albert Einstein, aki a Héber Egyetem társalapítója volt, végrendeletében jegyzeteit az intézményre hagyta. Az egyetemen sokan tudni vélték, hogy a távcső is szerepelt a hagyatékban, ám hosszú évtizedekig senki és semmit nem tudott a teleszkóp hollétéről. Az elveszettnek hitt távcsőre ugyan még az 1990-es években rábukkant a raktárban a Héber Egyetem egyik informatikusa, ám nem ismerte fel a lelet jelentőségét. Végül 2004-ben Esel Ofir biológus jött rá, hogy Albert Einsteiné volt a raktárban hányódó távcső. Az eszköz, amelyet három éves munkával, s 10 ezer dolláros (1,6 millió forintos) ráfordítással rendbe hozták, most ismét teljesen működőképes.
   
A teleszkóp az egyetem ifjúsági központjába kerül azzal a szándékkal, hogy az odalátogató iskolásokban felkeltsék a tudomány iránti érdeklődést.

Forrás: MTI

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.