2008. május. 22. 11:27 Edupress Utolsó frissítés: 2008. május. 22. 13:44 Közoktatás

Szerkezetváltozás kell a felsőoktatásban

Ha nem változik meg az oktatás szerkezete, a társadalom aránytalanul sok pénzt fizet majd egész korosztályok használhatatlan diplomáira, ugyanis 2004 óta több az elsőéves hallgató a felsőoktatásban, mint amennyien megkezdik az első elemit - mondta a Tárki Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. vezérigazgatója az InfoRádiónak.

Lennart Judit a kölöknet.hu című tanácsadó honlap bemutatóján hívta fel a figyelmet arra, hogy négy éve többen kezdik meg felsőoktatási képzésüket, mint általános iskolai tanulmányaikat. Ez azt jelenti, hogy 10-12 év múlva akkor sem tudják majd a felsőoktatási intézmények feltölteni a rendelkezésükre álló helyeket, ha minden középiskolában végzettet felvesznek - mondta a szakember az InfoRádiónak.

Lennart Judit szerit, ha az oktatás szerkezete nem alkalmazkodik megfelelő ütemben a demográfiai helyzethez, az adófizetők hosszú éveken át finanszírozzák majd a túlméretezett, ráadásul nem jó színvonalú felsőoktatási rendszerünket. A szakember úgy véli, hogy egyes kisebb főiskoláknak a helyi igények felé kellene nyitniuk, bekapcsolódva az élethosszig tartó tanulás folyamatába, a felnőttképzésbe. Másrészt a diákok, oktatók és intézmények elé teljesítményi elvárásokat kellene állítani. Lennart szerint a külföldiek számára is akkor tudjuk vonzóvá tenni a magyar felsőoktatást, ha nagyon szigorú teljesítményi elvárások érvényesülnek a rendszerben.

Forrás: Inforádió

(www.edupress.hu)
Kompetenciamérés 2025: javuló eredmények, vidéki fölény, óriási különbség a fiúk és lányok között szövegértésben Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: javuló eredmények, vidéki fölény, óriási különbség a fiúk és lányok között szövegértésben

Megérkeztek a 2025-ös országos kompetenciamérés szövegértési eredményei, és a számok több szempontból is beszédesek. A magyar diákok teljesítménye összességében javult a tavalyihoz képest. Ugyanakkor a nemek közötti különbségek továbbra is fennállnak: a lányok minden évfolyamon jobban teljesítettek szövegértésből, mint a fiúk. Ráadásul Budapestet több évfolyamon is lekörözte számos vármegye.