2008. március. 28. 08:55 Edupress Utolsó frissítés: 2008. március. 28. 09:20 Közoktatás

Nagyon kell a nyelvtudás

A Tempus Közalapítvány Világ-Nyelv Programirodája az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) megbízásából a nyelvi előkészítő évfolyamot működtető iskolák nyelvtanárai számára gyakorlati lehetőségeket és módszereket, kutatási eredményeket bemutató konferenciát szervez március 29-én, szombaton a budapesti Szent István Gimnáziumban. A konferenciát áprilisban az OKM által támogatott akkreditált továbbképzés követi az idegennyelv-tanulás elméleti és gyakorlati kérdéseiről.

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium megbízásából a Tempus Közalapítvány szombaton konferenciát szervez a Világ-Nyelv program keretében működő nyelvi előkészítő évfolyamok (NYEK) elmúlt éveinek tapasztalatairól. A rendezvényen mintegy 230 középiskolai tanár vesz részt. A nyelvi előkészítő évfolyammal induló képzést a 2004-2005-ös tanévben vezette be a minisztérium a Világ-Nyelv program keretében, mellyel lehetővé vált, hogy az általában a középiskolák kilencedik évfolyamán indított nyelvi előkészítő évfolyamokon a diákok ingyenes nyelvtanulási lehetőséget kapjanak.

A nyelvi előkészítő évfolyamok elsődleges célja, hogy intenzív nyelvtanulási keretek között használható tudáshoz jussanak a tanulók, és tanulmányaik végén emelt szintű nyelvi érettségi vizsgát tegyenek, miközben kedvező attitűdöt és motivációt alakítanak ki a nyelvek, a kultúrák és a nyelvtanulás iránt, valamint az itt megszerzett nyelvtudás továbbfejlesztésére, önálló fenntartására is ösztönzi a diákokat. A 2007-2008-as tanévben csaknem 500 középiskola indított nyelvi előkészítő évfolyamot a kilencedik évfolyamon. Ezekben az osztályokban hetente legalább 11 órában idegen nyelvet (az angoltól és spanyoltól kezdve az arabon át a japán nyelvig), négy órában pedig informatikát tanulnak a diákok.

A szombati konferencia célja, hogy megismertesse a nyelvi előkészítő évfolyamokon tanító nyelvtanárokat a kutatási eredményekkel, illetve azokkal a gyakorlati lehetőségekkel és módszerekkel, amelyekkel hatékonyabbá és változatosabbá tehetik tanításukat. Az előadásokon és a műhelymunkákon többek között szó esik a nyelvoktatás hazai mutatóinak tükrében a nyelvi előkészítő évfolyamokon részt vevő iskolák és tanulók jellemzőiről, arra is keresve a választ, jellemzően milyen iskolák vezették be azt, illetve milyen társadalmi háttérrel rendelkező diákok bekerülési esélye a legnagyobb.

Az autonóm munkaformák és tanulási stratégiák című workshop célja például az lesz, hogy a résztvevők közösen rendszerezzék a tanulók számára elengedhetetlenül fontos kommunikációs stratégiákat, valamint egy-egy példán keresztül megvizsgálják, milyen módszerrel vezethetünk be új tanulási stratégiákat a szövegértés és a szóbeli kommunikáció hatékony fejlesztése céljából, építve a tanulók eddigi, sokszor ösztönösen használt stratégiára. Szó lesz többek között a NYEK-re vonatkozó kutatások gyakorlatban is felhasználható elemeiről, nyelvi rendszerekről, képzésekről, pármunkáról és csoportmunkáról is.
Az informatikai tudást a Számítógépes anyagok, számítógép a nyelvórán - iránytű a dzsungelben című workshop is igyekszik bővíteni, amely során a számítógépteremben azonnal hasznosítható ötleteket is kaphatnak a résztvevők.

A konferencia plenáris előadásainak nyelve a magyar, a műhelymunkák pedig angol és német nyelven is zajlanak majd. A konferenciát áprilisban az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával megvalósuló akkreditált továbbképzés kíséri Az idegennyelv-tanulás elméleti és gyakorlati kérdései a nyelvi előkészítő évfolyamokon címmel.

A továbbképzés célja, hogy a nyelvi előkészítő évfolyamon tanító nyelvtanárok olyan átfogó nyelvpedagógiai és módszertani képzésben részesüljenek, ami segítséget nyújt nekik ehhez a sajátos oktatási programban megvalósuló munkához. A továbbképzés során a résztvevők tapasztalatot szereznek az idegennyelvi készségek intenzív fejlesztésének gyakorlati kérdéseiről, a tanulóközpontú nyelvtanításról, a reflektív értékelési technikákról, a tanári kooperációról és a diákokhoz, a helyi kontextushoz rugalmasan igazítható osztálytermi eljárásokról, valamint képet kapnak a nyelvi előkészítő évfolyamon folyó idegennyelv-oktatás általános és egyedi vonásairól. Mindezzel a résztvevők segítséget kapnak ahhoz, hogy saját helyi tantervüket és tanmenetüket a lehető legjobban megtervezhessék és megvalósíthassák.

További információ a Tempus Közalapítvány honlapján (www.tka.hu) olvasható.

(www.edupress.hu)
Nehéz átlátni, de nem lehetetlen - itt vannak a 2025-ös felvételi pontszámítási szabályai Érettségi-felvételi Székács Linda

Nehéz átlátni, de nem lehetetlen - itt vannak a 2025-ös felvételi pontszámítási szabályai

Bár maradt az 500 pontos rendszer, a korábbi évekhez képest 2024-ben megváltozott a felsőoktatási felvételi pontszámításának összes szegmense. Kevesebbet érnek a középszintű érettségik, a többletpontokról és a pontszámításhoz szükséges érettségi tárgyakról pedig központi szabályok helyett az egyetemek dönthetnek. A diákok többsége még nem annyira látja át az új rendszert, ezért mi is segítünk azt megérteni.