2008. március. 19. 15:24
Edupress
Utolsó frissítés: 2008. március. 20. 08:44
Közoktatás
Elkészült a közoktatási esélyegyenlőség helyzetelemzése
Lezárult a közoktatási intézmények infrastrukturális fejlesztésére kiírt régiós pályázatok első fordulója - adta hírül az Oktatási és Kulturális Minisztérium.
"A pályázatokhoz kapcsolódva mintegy 540 pályázó (kistérségi társulások, fenntartók) felkérése alapján megközelítőleg 1000 településen készült Közoktatási Esélyegyenlőségi Helyzetelemzés" - közölte Borovszky Tímea, az Oktatási és Kulturális Minisztérium Esélyegyenlőségi Főigazgatóság igazgatója. Az integráció területén már most tapasztalhatók eredmények: "Számos helyen sikerült elérni, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek ne külön csoportba kerüljenek. Vagyis az adott intézményfenntartó olyan intézkedéseket hozott, amelyek a jövőben csökkentik a tagintézmények, párhuzamos csoportok és osztályok közti szegregációt" - tette hozzá.
A közoktatási esélyegyenlőségi szakértői hálózatot az Oktatási és Kulturális Minisztérium háttérintézménye, az Educatio Kht. koordinálja. Borovszky Tímea hangsúlyozta, a szakértők ösztönözték az önkormányzatokat, hogy a közoktatás területén az esélyegyenlőség megteremtésére törekedjenek: "A pályázat sikeressége érdekében együttműködés alakult ki olyan partnerek - például szociális szakemberek és pedagógusok, jegyző és szülői csoportok, CKÖ és fenntartó - között, amelyek eddig nem tudtak egymás munkájáról, és kapcsolatukra csak a mechanikus információcsere volt jellemző. Néhol olyan közösségépítő hatása volt a szakértő munkájának, hogy évtizedes konfliktusokat sikerült feloldani helyi szereplők közt."
Ma zárult le az Új Magyarország Fejlesztési Terv esélyegyenlőségi programok támogatásának társadalmi egyeztetése, amely jelentős - akár 100 millió forint összegig - anyagi forrást biztosít a helyzetelemzésben feltárt problémák orvosolására, a hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek esélyegyenlőségét támogató szolgáltatások biztosítására.
Az ÚMFT keretein belül kiírt pályázatok jelentős közoktatás-fejlesztési beruházásokra nyújtanak lehetőséget. Ennek alapvető feltétele: az esélyegyenlőségi szempontok szervesen beépüljenek a pályázatokba. Így minden projekthez az intézményfenntartóknak úgynevezett Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervet is kell készíteniük. Az intézkedési tervek megvalósulását a szakértők folyamatosan nyomon követik.
Az elszámolhatóság, azaz a pályázati források kifizetéseinek egyik feltétele e terv végrehajtása. "Ez is garantálja, hogy szegregációs gyakorlatot folytató fenntartók ne kaphassanak uniós fejlesztési pénzeket" - jelentette ki az OKM Egyenlőségi Főigazgatóságának vezetője. Borovszky Tímea szerint a településeken, társulásokban, egyes intézményekben - a komplex helyzetelemzések révén - megalapozható a szemléletváltás, olyan akcióterveknek a kidolgozása, amelyek biztosítják a szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés esélyét.
(www.edupress.hu)
A közoktatási esélyegyenlőségi szakértői hálózatot az Oktatási és Kulturális Minisztérium háttérintézménye, az Educatio Kht. koordinálja. Borovszky Tímea hangsúlyozta, a szakértők ösztönözték az önkormányzatokat, hogy a közoktatás területén az esélyegyenlőség megteremtésére törekedjenek: "A pályázat sikeressége érdekében együttműködés alakult ki olyan partnerek - például szociális szakemberek és pedagógusok, jegyző és szülői csoportok, CKÖ és fenntartó - között, amelyek eddig nem tudtak egymás munkájáról, és kapcsolatukra csak a mechanikus információcsere volt jellemző. Néhol olyan közösségépítő hatása volt a szakértő munkájának, hogy évtizedes konfliktusokat sikerült feloldani helyi szereplők közt."
Ma zárult le az Új Magyarország Fejlesztési Terv esélyegyenlőségi programok támogatásának társadalmi egyeztetése, amely jelentős - akár 100 millió forint összegig - anyagi forrást biztosít a helyzetelemzésben feltárt problémák orvosolására, a hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek esélyegyenlőségét támogató szolgáltatások biztosítására.
Az ÚMFT keretein belül kiírt pályázatok jelentős közoktatás-fejlesztési beruházásokra nyújtanak lehetőséget. Ennek alapvető feltétele: az esélyegyenlőségi szempontok szervesen beépüljenek a pályázatokba. Így minden projekthez az intézményfenntartóknak úgynevezett Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervet is kell készíteniük. Az intézkedési tervek megvalósulását a szakértők folyamatosan nyomon követik.
Az elszámolhatóság, azaz a pályázati források kifizetéseinek egyik feltétele e terv végrehajtása. "Ez is garantálja, hogy szegregációs gyakorlatot folytató fenntartók ne kaphassanak uniós fejlesztési pénzeket" - jelentette ki az OKM Egyenlőségi Főigazgatóságának vezetője. Borovszky Tímea szerint a településeken, társulásokban, egyes intézményekben - a komplex helyzetelemzések révén - megalapozható a szemléletváltás, olyan akcióterveknek a kidolgozása, amelyek biztosítják a szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés esélyét.
(www.edupress.hu)