Verseny a felsőoktatásban
Vass László, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) rektora nem tartja jó elképzelésnek, amit a közelmúltban pár állami intézmény vezetősége javasolt, hogy a magánintézmények ne kapjanak állami támogatást a jövőben. A rektor szerint, ha egy magántulajdonban lévő főiskola egyedülálló szakosodást kínál, a hallgatónak joga van azt államilag finanszírozott keretek között is tanulni.
Vass szerint az egy egzakt mérce, ha a hallgató oda megy tanulni, ahova szeretne, tehát jórészt ő versenyezteti meg az intézményt. A mai felsőoktatás problémája pedig pont a versenyképesség lesz - hívta fel a figyelmet -, hogy az intézmények a hallgatókért hogy tudnak versenyezni, mit tudnak kínálni, megtalálják-e azokat a specialitásaikat, melyek miatt a hallgató oda jelentkezik. A bolognai szakok bevezetésével Magyarországon több helyen indul ugyanaz a szak. A rektor szerint, ha sok ugyanolyan, uniformizált szak van, akkor a felvételiző inkább választja a nagyobb egyetemet vagy a nagyobb várost, a kisebb intézményekkel, a vidékkel szemben. "És akkor vidéken hiába mondják, hogy jó lenne, ha náluk maradna az értelmiség, ha ezek az intézmények nem találják meg azt a speciális kínálatot, amit csak ők nyújtanak" - tette hozzá.
Vass László abban látja a megoldást, hogy ezek az egyetemek, főiskolák meggondolhatják, hogy a szakokon belüli szakirány-kínálatuk hogyan reagáljon azokra az igényekre, ami a környezetükben van. "Ezen kellene gondolkodniuk az intézményeknek, de mivel az állami intézmények esetében finanszírozás nem ebből jön, hanem az állami zsebből, azon gondolkodnak, hogy lehet érdeket érvényesíteni, hogy lehet fejni az állami kasszát, és jönnek ezek az ötletek, hogy magánintézményekbe hallgató ne mehessen állami finanszírozással". A BKF rektora elmondta, ehhez a hallgatónak pedig joga lenne, aki, ha egy magániskolában találja meg a jó kínálatot, akkor mehessen oda államilag finanszírozott keretek között is. Szerinte ez a gondolkodásmód egy fiskális szemlélettel akarja megoldani a problémát és nem a felsőoktatás gyakorlatias szemléletével.
(forrás: Nap-kelte)
(www.edupress.hu)