Érvénytelen diplomák a váci főiskolán? Felsőoktatás
Eduline

Érvénytelen diplomák a váci főiskolán?

Több mint ezer hitelesített diplomából 62 esetben egyértelműen nem lehetett volna oklevelet kiadni - derült ki a váci...

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola épülete Vácon

Több mint ezer hitelesített diplomából 62 esetben egyértelműen nem lehetett volna oklevelet kiadni - derült ki a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola belső vizsgálatának beszámolójából, amelyről a Népszava ír keddi számában.

A drámapedagógia, valamint a tánc- és drámapedagógia szakirányú továbbképzési szakokon a 2010/2011-es tanévig végzett hallgatók személyi anyagainak vizsgálata számos hiányosságra hívta fel a figyelmet: sok dokumentumot hibásan töltöttek ki, jelentős részük elveszett vagy megrongálódott, emiatt több száz hallgató esetében csak feltételezni lehet, hogy oklevelüket minden tekintetben szabályosan szerezték.

A vizsgálóbizottság írásos beszámolójában egyértelműen kijelentette, hogy a fent említett továbbképzési szakokon végzett hallgatók jelentős részének elővégzettsége nem felelt meg a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott "bemeneti" feltételeknek, számos esetben a kiadott tanfolyami igazolásról, oklevélről sincs információ. A vizsgálat során részletesen átnézték 1475 hallgató anyagát: törzskönyveket, leckekönyvmásolatokat, záróvizsga-dokumentumokat, valamint az oklevélátadó-könyv tartalmát.

A bizottság megállapításai szerint a törzskönyvek alapvető hiányossága, hogy több mint 500 esetben nem töltötték ki a szükséges elővégzettséget igazoló részt, valamint számos helyen csupán középiskolai végzettség adatait adták meg, amely a képzés felvételi követelményeinek egyértelműen nem felel meg. A leckekönyvmásolatokból szintén kiderült, hogy legalább 60 hallgatónál hiányzik az elővégzettség megjelölése, így számos esetben csupán "vélelmezni" lehet, hogy a jelentkező a képzés megkezdéséhez és az oklevél megszerzéséhez megfelelő felsőfokú végzettséggel rendelkezett.

A törzskönyvek hiteles és pontos vezetése ugyanakkor kizárólag az Apor Vilmos Katolikus Főiskola hatáskörébe tartozik. A beszámoló arra is rávilágít, hogy a hiányzó elővégzettségre és a végzésre vonatkozó adatokat már a képzések során be kellett volna jegyezni: ebben a tekintetben mulasztás egyértelműen a főiskola részéről történt.

A jelenleg is érvényben lévő, mindenki számára nyilvánosan hozzáférhető, drámapedagógia szakirányú továbbképzési szak felvételi követelményei között szerepel, hogy a jelentkezőnek pedagógus képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevéllel kell rendelkeznie (más képzési területen végzettek számára is feltétel a pedagógus-szakképzettség megléte), valamint legalább három év pedagógus munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat is szükséges. Ha ezek közül legalább az egyik feltétel nem teljesül, úgy a jelentkező nem nyerhet felvételt a képzésre. Ezzel szemben a beszámolóból kiderül, hogy sokan nem feleltek meg ezeknek a követelményeknek, ellenben megkezdhették, és többen be is fejezték tanulmányaikat: volt olyan hallgató, aki "általános szociális munkás" elővégzettséggel nyert felvételt és szerzett oklevelet.

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk” Közoktatás Székács Linda

„Itt nincs gazdagság, de mi boldogok vagyunk”

Dél-Amerikába Magyarországról körülbelül 12-15 óra utazással lehet eljutni. Van, aki egy ilyen útra sosem vállalkozik, míg mások már tizenévesen nekivágnak a világnak. Ágó jelenleg Paraguayban, Anna tíz évvel ezelőtt Brazíliában töltött egy teljes tanévet cserediákként. Az élményeikről az Eduline-nak meséltek.