Mi vár az orvosképzésre? Nyilvánosságra hozták a felsőoktatási stratégiát Felsőoktatás
MTI

Mi vár az orvosképzésre? Nyilvánosságra hozták a felsőoktatási stratégiát

A klinikai oktatás bázisának erősítését, színvonalának emelését, az orvosképzés tárgyi infrastruktúrájának, az orvos- és egészségtudományi képzés személyi hátterének fejlesztését, továbbá a szakdolgozók képzésének emelését tartalmazza egyebek mellett a Fokozatváltás a felsőoktatásban című kormányzati stratégia orvosképzésre vonatkozó része.

A 77 oldalas, a kormany.hu oldalon szerdán közzétett kormányzati koncepció orvosképzést taglaló részében az olvasható: a gyógyítás-oktatás-kutatás hármas egysége elválaszthatatlanul kapcsolódik egymáshoz, az egyetemi környezet igényességét mindhárom funkció együttes megjelenése biztosítja. A rendszer hatékonyságának záloga, hogy egy ember mindhárom folyamatban részt vesz, az oktatás és a kutatás közvetlen klinikai tapasztalatokra épül. Az anyag szerint a következő évek célkitűzése a klinikai oktatás bázisának erősítése, megszilárdítása és színvonalának emelése, ami igazodik a nemzetközi gyakorlathoz. A felsőoktatási stratégiáról szóló részletes cikkünket itt olvashatjátok el.

Az ehhez kapcsolódó akciótervben a koncepció szerint az úgynevezett interprofesszionális oktatás bevezetése lenne a cél, vagyis orvos és nővér együttdolgozásának, a csapatmunkának a gyakorlása. A gyakorlati képzés erősítése érdekében szükség van további skill-laborok bevonásába az oktatásba, valamint ehhez kapcsolódóan a gyakorlati teljesítmény közös értékelésének bevezetésére. (A skill-labor-modell lényege, hogy szimulációs gyakorlatok egymásra épülő sorozatával, a megszerzett elméleti tudásra alapozva készít fel a majdani munkára.)

A kabinet által első olvasatban már tárgyalt dokumentum rögzíti az oktatási kapacitás bővítését, amelynek megvalósítása történhet orvoslétszám- és egyetemiágyszám-bővítéssel és/vagy oktató-, illetve az oktatásba bevont kórházakkal történő együttműködéssel.

A klinikák fejlesztése mellett a tanteremben és a skill-laborokban már megtanult anyag begyakorlásába és a készségfejlesztésbe a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben lehetne bevonni az oktatókórházakat - olvasható a dokumentumban -, amely szerint az ezek mellé bevonható kórházak továbbfejlesztésével az orvosegyetemeknek lehetőségük nyílna a térség közkórházainak szellemi centrumaivá válni. Ebben a modellben az egyetemek a felelősek az oktatásba bevont kórházak szakmai színvonaláért, támogatva a kórház orvosainak továbbképzését.

Elengedhetetlen a dokumentum szerint az orvosképzés tárgyi infrastruktúrájának fejlesztése, klinikai központok létrehozása megfelelő számú és méretű oktatóhelyiség biztosításával. Fejleszteni szükséges az orvos- és egészségtudományi képzés személyi hátterét is. A tehetséges fiatal oktatók hazavonzása, illetve itthon tartása a bérek emelésével érhető el, de legalább ennyire fontos, hogy nagyobb szakmai érvényesülési lehetőséget kapjanak az egyetemi oktatók - írják.

Célkitűzés az egészségügyi szakdolgozói felsőoktatás fejlesztése, a képzési módszertan piacképessé tétele is a hazai igényeknek megfelelően. Ehhez pedig az egészségtudományi karok képzési programjának tartalmi és módszertani fejlesztése a doktori képzés elérhetőségének és teljesíthetőségének támogatása, valamint az idegen nyelvű képzések fejlesztése.

Szükséges továbbá az egészségügyi szakdolgozók kötelező szakmacsoportos továbbképzésének egyetemi integrációja, új oktatási programok kidolgozása - olvasható a dokumentumban.

Az utóbbi években a megemelt felsőoktatási kapacitásoknak köszönhetően - a felmérések szerint - megfelelő az orvosutánpótlás; 2020-ig évente átlagosan mintegy ezer orvos, 185 fogorvos és 120 gyógyszerész nyugdíjazására, ennyi szakember pótlására kell számítani. A 2014-ben felvett magyar hallgatók száma ezen értékeket meghaladja: általános orvosi szakra 1065, a fogorvosira 255, gyógyszerész szakra 408, ápolás és betegellátás szakra 1760 embert vettek fel, szinte kivétel nélkül magyar állami ösztöndíjas képzésben - áll a dokumentumban.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie Közoktatás Kurucz Tünde

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie

Még mindig toronymagasan elsőben a legnagyobb az évismétlők aránya – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére megküldött adataiból, ugyanis az elmúlt tanév végén százból továbbra is mintegy öt olyan gyerek volt, akiknek idén újra kell járniuk az első osztályt. Rajtuk kívül ötödikben és hetedikben is magas volt a bukási arány.