HÖOK: a tanulmányi eredmény legyen a fő szempont az ösztöndíjrendszerben Felsőoktatás
MTI

HÖOK: a tanulmányi eredmény legyen a fő szempont az ösztöndíjrendszerben

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) azt javasolja, hogy a hallgatói juttatások odaítélésekor a...

Egyetem

Átalakítják az egyetemi ösztöndíjrendszert. Ki jár jól, ki jár rosszul?

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) azt javasolja, hogy a hallgatói juttatások odaítélésekor a jövőben fokozottan érvényesüljön a hallgatók tanulmányi teljesítménye. Az átalakításokról szóló kormányrendeletet az MTI információi szerint még tavasszal tárgyalhatja a kabinet. A kormányrendeletről szóló összefoglalónkat itt olvashatjátok el.

Nagy Dávid, a HÖOK elnöke elmondta: fontosnak tartják, hogy a hallgatói juttatások, ösztöndíjak odaítélésekor, hasonlóan az eddig alkalmazott gyakorlathoz, a szociális szempontok mellett a jövőben is legalább ugyanolyan mértékben számítsanak a hallgatói teljesítmények is. 

A mostani szabályozás sávokat határoz meg - folytatta a hallgatói vezető, hozzátéve: a sávokon belül intézményi szinten dől el, hogy a keret hány százalékát fordítják teljesítmény, és hány százalékát szociális ösztöndíjakra. 

Megjegyezte: jelenleg a rendeletben olyan aránytalan megkötések vannak, melyek esetenként torzítják a képet a hallgatók szociális helyzetének megállapításakor, és így olyanok is eleshetnek a támogatástól, akiknek a bennmaradása múlhat ezen. Ez nem maradhat így - jelentette ki, hozzátéve: a HÖOK készen áll arra, hogy az elmúlt évtizedben szerzett tapasztalatait megossza a döntéshozókkal és olyan keretrendszer alakuljon ki, mely objektíven veszi figyelembe a hallgatók szociális helyzetét, és emellett továbbra is teljesítményösztönző marad.

Nagy Dávid elmondta: a hallgatói normatíva 2006 óta változatlanul 119 ezer forint, ez reálértéken már a töredékét sem éri. Ezt az összeget nem csorbítani, hanem növelni kellene - jegyezte meg, hozzátéve, erre nem látnak sok esélyt, de fontos, hogy legalább a jelenlegi szintet megőrizzék.

Kompetenciamérés 2025: tényleg jobb lett a matek, de nem mindenkinek Közoktatás Kurucz Tünde

Kompetenciamérés 2025: tényleg jobb lett a matek, de nem mindenkinek

Az ötödikesek kivételével minden évfolyamon javítottak a diákok matekból a kompetenciamérésen. Volt olyan évfolyam, ahol egy kategóriával, mintegy 50 képességponttal jobb eredmények születtek, mint egy éve. Azonban az eredményeket árnyalja, hogy nyolcadikban nőtt azoknak a száma, akik matekból még az első képességszintet sem érték el.