"Csináld azt, amit szeretsz, ne hagyd abba a folyamatos tanulást és gondolkodj nagyban" Felsőoktatás
Eduline

"Csináld azt, amit szeretsz, ne hagyd abba a folyamatos tanulást és gondolkodj nagyban"

"Senki ne féljen azt csinálni, amit szeret. Nem biztos, hogy mindenki azonnal megtalálja azt, ami a legközelebb áll hozzá, de éppen ezért kell nyitott szemmel járni a világban" - többek között ezt tanácsolja a pályakezdő diplomásoknak Michelangelo Giacco, a Vodafone Magyarország lakossági értékesítési és operációs vezérigazgató-helyettese, aki az Eduline-nak arról is beszélt, hogyan alakítja át a munkahelyeket a következő néhány évben a digitális transzformáció, és milyen készségeket, tudást, hozzáállást vár a fiatal közgazdászoktól.

Néhány hete a Budapesti Corvinus Egyetem diplomaosztóján mondott beszédet. Mit gondol, milyen karrierlehetőségeik vannak a frissen végzett közgazdászoknak?

Azt gondolom, hogy a lenyűgöző technológiák korában élünk. A technológia életünk összes aspektusát megváltoztatja, és óriási hatással van minden területre: az oktatástól az orvostudományig, a közlekedésen és az anyagtudományon át a robotikáig. Minden változás új lehetőségeket nyit meg, és azt gondolom, a frissen végzettek két egyformán izgalmas lehetőség közül választhatnak.

Az első a saját vállalkozás indítása – akár most, akár néhány év elteltével, amikor már némi tapasztalatra tettek szert és felkészültebbnek érzik magukat. Alapvetően arra gondolok ezzel, hogy az emberiség történetében soha nem volt még ennyire egyszerű üzleti vállalkozást indítani, fejleszteni. Nemcsak a finanszírozási lehetőségek bőségesek, de a befektetők is kapkodnak a jó vállalkozások után. Ráadásul a vállalkozásfejlesztés akadályai is nagymértékben csökkentek. Például a felhőszolgáltatások miatt nincs szükség nagy tőkére egy üzlet elindításához és az előállítási költségek is alacsonyabbak, hiszen széles közönség érhető el egy webshopon vagy egy Google-keresőbe integrált kampányon keresztül.

Michelangelo Giacco a Budapesti Corvinus Egyetem diplomaosztóján

A másik lehetőség egy olyan vállalkozáshoz csatlakozni, amely felkarolja az új szemléletet hozó tehetségeket azzal a céllal, hogy ők gyorsítsák a digitális átalakulást. Az ilyen vállalatok, köztük a Vodafone, új módszereket használnak – például a fordított mentorálást vagy az innovációs hubokat – arra, hogy megpróbálják bevonzani, bátorítani és önállóságra buzdítani az új munkavállalókat.

Arra is kitért, hogy azok a fiatal diplomások, akik ezekben az években kerülnek ki az egyetemekről, más ívű karriert fognak befutni, mint azok a szakemberek, akik például tíz-húsz éve léptek be a munka világába. Mit ért azalatt, hogy a fiatal szakembereknek már nem lineáris karrierjük lesz?

A technológia jelentős változásokat hozott a munkaerőpiacon és a karrierépítés terén. Két dolog alapjaiban változott meg: a szervezetek és a szervezeteken belüli pozíciók.

A vállalatok egyre inkább választják a lapos szervezeti modellt és működnek projekt alapon. Ebből következően a karrieriutak is másképpen alakulnak: a felfelé irányuló, vertikális előléptetések helyett jóval több a horizontális, oldalirányú karriermozgás, amely lehetővé teszi, hogy a munkavállalók teljes mértékben kiaknázhassák készségeiket. Ezzel együtt változik a csapatvezetők szerepe is. A Vodafone-nál például "szolgáló vezetőkről" beszélünk, amikor egy sikeres menedzser tulajdonságait igyekszünk leírni: olyan személyre gondolunk, aki kijelöli az irányt, elhárítja az akadályokat és tanácsokkal látja el a csapatot, nem pedig olyanra, aki megmondja, hogy mit kell csinálni.

A pozíciók is változnak: a rugalmas munkavégzés – akár részmunkaidős, akár szerződéses alapú – egyre jobban terjed, mert a vállalatok kezdenek inkább projektek köré szerveződni.

Mit gondol, mennyiben változtatja majd meg a munkahelyeket a következő néhány évben a digitális transzformáció? Mennyire érzik saját bőrükön az átalakulást? Mi kell ahhoz, hogy egy fiatal ne az elszenvedője legyen a változásoknak, hanem az egyik nyertese?

Szerintem három egyszerű szabály van: csináld azt, amit szeretsz, ne hagyd abba a folyamatos tanulást és gondolkodj nagyban. A vállalatok éveken keresztül az ún. "folyamatos fejlődés" köré szervezték magukat, ami azt jelentette, hogy minden évben a korábbihoz képest kötelező jelleggel javítani kellett a teljesítményen. Amit addig csináltak, azt vagy egy kicsit gyorsabban kellett, vagy 3%-kal olcsóbban, vagy egy kicsivel nagyobb piaci részesedés megszerzésével. A folyamatos fejlődés paradigmája azonban mára elavult, és elég valószínűtlen, hogy a vállalatok ezt várják a friss diplomásoktól. Azoknak a fiatal szakértőknek, akiket mi felveszünk, nagyban kell gondolkodniuk, és nem csak előrevetíteniük a változásokat vagy beszélni róluk, nekik maguknak kell elhozniuk a változást a saját területükön.

Mint egy nemzetközi vállalat egyik vezetője, mit vár el egy fiatal közgazdásztól? Milyen készségeket, tudást, hozzáállást?

A vállalatok, köztük a Vodafone is, energikus fiatalokat keresnek, akik fel tudják gyorsítani a digitális átalakulást. Nem egyszerűen csak jól képzett diplomásokat szeretnénk alkalmazni. Olyan fiatalokat keresünk, akikben megvan az energia, az elszántság és az ambíció arra, hogy változásokat generáljanak, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy óhatatlanul hibázni fognak. A Vodafone-nál hiszünk abban, hogy a folyamatos fejlődésnek része a kudarc, amelyből tudni kell tanulni, tovább építkezni. Mottónk a "hibázz minél előbb és tanulj belőle."

Az is kiderült a Corvinuson mondott beszédéből, hogy nagyon fontosnak tartja az élethosszig tartó tanulást - hogyan motiválja, hogyan segíti ebben a Vodafone a munkavállalóit?

Valóban elvárom, hogy a legjobb embereimben meglegyen a hajlandóság a folyamatos fejlődésre, és ne csak azért tanuljanak új dolgokat, mert ezt kérik. Ha kíváncsi vagy, magadtól is nekivágsz és tanulsz, azért, mert érdekel, és nem azért, mert a mentorod vagy a csapatvezetőd megkért rá.

Korunk szépsége, hogy a tudáshoz való hozzáférésnek már nincs akadálya: a TED Talkstól a rengeteg különböző nyílt online kurzusig, a lehetőségek száma végtelen. A napi tanulás megléte azonban egyéni felelősség.

A Vodafone-nál az új kollégák szakmai fejlődését különböző tréningekkel és képzésekkel segítjük. A folyamatos kétirányú visszajelzés nálunk kiemelt jelentőséggel bír. Emellett cégünk folyamatosan bővíti online tananyagait a belsős e-learning platformján, amely minden digitális eszközre optimalizálva van.

Több tízezer hallgató vette át a diplomáját az elmúlt hetekben a magyar egyetemeken, és persze több millióan világszerte. Sikeres felsővezetőként van olyan "karrierkezdési" tanácsa, amit szívesen megosztana a frissen végzettekkel?

A legfontosabb, amit talán már sokan elmondtak, mégis fontos hangsúlyozni, hogy senki ne féljen azt csinálni, amit szeret. Nem biztos, hogy mindenki azonnal megtalálja azt, ami a legközelebb áll hozzá, de éppen ezért kell nyitott szemmel járni a világban, optimista hozzáállással kezelni a helyzeteket és persze mindig globálisan, nagyban gondolkodni.