Megemelték a tandíjat, drasztikusan csökkent a brit felvételizők száma Felsőoktatás
MTI

Megemelték a tandíjat, drasztikusan csökkent a brit felvételizők száma

Soha nem látott mértékben esett vissza a brit felsőoktatási intézményekbe jelentkezők száma: idén őszre tavalyhoz...

Soha nem látott mértékben esett vissza a brit felsőoktatási intézményekbe jelentkezők száma: idén őszre tavalyhoz képest 8,7 százalékkal kevesebb fiatal adta be felvételi kérelmét, ami a tandíj felemelésének hatásaként értékelhető - közölte kedden a The Independent című brit napilap hírportálja.

A 2012-es őszi szemeszterben az előző évhez képest 43 473-mal kevesebb diák folytatná felsőfokú tanulmányait Nagy-Britanniában - olvasható a lap összeállításában. A statisztikát az angliai egyetemekre jelentkezettek száma rontja: az előző évhez képest 9,9 százalékos visszaesés tapasztalható, aminek hátterében feltehetően a megemelt tandíj áll: ez éves szinten immár elérheti akár a 9 ezer fontot is.

Ezzel szemben Skóciában, ahol a tanulóknak nem kell fizetniük a felsőfokú oktatásért, az előző évhez viszonyítva csupán 1,5 százalékkal csökkent a felvételizők száma. 

A Universities and Colleges Admissions Service (UCAS) becslései szerint leginkább a fiúkat riasztják el a felsőfokú tanulmányok költségei, náluk 8,5 százalékkal, 230 342-re esett a jelentkezők száma, míg a lányoknál 6,7 százalékos csökkenést regisztráltak, közülük 309 731-en vennének részt a felsőoktatásban.

Martin Freedman, a Tanárok és Oktatók Szövetségének munkatársa ezzel összefüggésben elmondta: szervezetüket mélyen aggasztja, hogy számos potenciális hallgató elveti a jelentkezést, amivel karrierlehetőségük szenved kárt. Hozzátette, hogy a jelentkezések csökkenése az egyetemek finanszírozására is aggasztó következményekkel jár most, hogy bevételeik többsége a hallgatóktól, s nem pedig a kormánytól származik. 

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.